Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
πρόκειται να ιδρυθούν δύο νέες ΔΕΚΟ, οι οποίες θα είναι υπό τον απόλυτο έλεγχο του υπουργού Μεταφορών, αφού εκείνος είναι που θα διορίζει την πλειονότητα των μελών των δύο δ.σ., συμπεριλαμβανομένων βεβαίως του προέδρου και των διευθύνοντος συμβούλου. Η πρώτη εταιρεία θα σχεδιάζει και θα εποπτεύει το σύνολο του συγκοινωνιακού έργου και η δεύτερη, θυγατρική της πρώτης, θα εκτελεί το συγκοινωνιακό έργο.
Ο νέος ΣΑΣΘ
Το σχέδιο νόμου προβλέπει την ίδρυση μιας 100% κρατικής εταιρείας με την επωνυμία “Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης” (ΟΣΕΘ) και μετοχικό κεφάλαιο 600.000 ευρώ. Πρόκειται για το νέο ΣΑΣΘ, ο οποίος αναλαμβάνει το συντονισμό, την εποπτεία και τον έλεγχο όλων των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών (λεωφορεία, μετρό, τραμ, καραβάκια κ.λπ.). Ο ΟΣΕΘ θα διοικείται από 9μελές διοικητικό συμβούλιο, εκ των οποίων τα έξι μέλη θα τα διορίζει ο υπουργός και από έναν εκπρόσωπο θα έχουν η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ο δήμος Θεσσαλονίκης και η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας. Στον ΟΣΕΘ θα περιέλθουν όλοι οι νυν εργαζόμενοι του ΣΑΣΘ με τη σχέση εργασίας που έχουν σήμερα. Η διάρκεια της εταιρείας ΟΣΕΘ ορίζεται για 90 έτη.
Ο διάδοχος του ΟΑΣΘ
Ο ΟΣΕΘ θα προχωρήσει στην ίδρυση θυγατρικής εταιρείας με την επωνυμία “Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης Α.Ε.” (ΑΣΥΘ). Πρόκειται για μία εταιρεία στην οποία το δημόσιο θα έχει το σύνολο των μετοχών (300.000 αρχικό μετοχικό κεφάλαιο) και θα μπορεί να διαθέσει ως και 49% σε δήμους, περιφέρειες, φορείς. Θα διοικείται από 9μελές δ.σ., εκ των οποίων τα οκτώ μέλη θα τα διορίζει η κυβέρνηση και ο ένατος θα είναι ο εκπρόσωπος των εργαζομένων. Από τα οκτώ μέλη τα οποία διορίζει ο υπουργός έως δύο θα μπορούν να παραχωρηθούν στους υπόλοιπους μετόχους, οι οποίοι θα πάρουν ως το 49%.
Η ΑΣΥΘ, παρότι συγκροτείται σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, ουσιαστικά αποκτά έργο μετά το 2019, καθώς, όπως προβλέπεται στο σχέδιο νόμου, θα αναλάβει το μεταφορικό έργο το οποίο εκτελεί σήμερα ο ΟΑΣΘ μετά την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης του Οργανισμού, η οποία προβλέπεται για το Δεκέμβριο του 2019. Έτσι μετά την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης το μεταφορικό έργο του ΟΑΣΘ θα περάσει στην εταιρεία “Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης Α.Ε.” (ΑΣΥΘ). Αυτό θα γίνει χωρίς διαγωνισμό, με την έκδοση απλού προεδρικού διατάγματος έπειτα από πρόταση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Επίσης στην ΑΣΥΘ εκτός από τα αστικά λεωφορεία προβλέπεται να ενταχθούν το μετρό, το τραμ (εάν ποτέ υπάρξει) κ.ο.κ.
Εγκαταλείφθηκε στην τύχη του το ΣΑΣΘ
Εδώ και περίπου τέσσερις μήνες το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης είναι ουσιαστικά ανύπαρκτο, ενώ από τις 29 Μαρτίου είναι και ακέφαλο μετά την παραίτηση του προέδρου του Γιάννη Παλαιστή. Το γεγονός αυτό έχει σημαντικές επιπτώσεις στη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών, καθώς τα πάντα ελέγχονται και εγκρίνονται από το ΣΑΣΘ, ενώ σε δύσκολη θέση έχουν περιέλθει και οι εργαζόμενοι στο Συμβούλιο.
Η θητεία των μελών του ΣΑΣΘ έληξε στις 15 Ιανουαρίου, χωρίς ποτέ να ανανεωθεί έστω και προσωρινά έως τη δημιουργία του νέου φορέα. Επιπλέον από τις 29 Μαρτίου το Συμβούλιο απέμεινε και χωρίς πρόεδρο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι καμία αλλαγή δεν μπορεί να γίνει στην αστική συγκοινωνία, καθώς θα πρέπει προηγουμένως να εγκριθεί από το ΣΑΣΘ. Έτσι αιτήματα τα οποία έχουν υποβάλει οι δήμοι, ο ΟΑΣΘ κ.ά. και αφορούν αλλαγές στις λεωφορειακές ή στις στάσεις είναι αδύνατον να εξεταστούν και να διευθετηθούν. Σύμφωνα με πληροφορίες το τελευταίο δίμηνο έχουν συσσωρευτεί περί τα 50 τέτοια αιτήματα, τα οποία έχουν σταλεί στην αρμόδια διεύθυνση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών στην Αθήνα προς επίλυση, καθώς το ΣΑΣΘ έπαψε στην πράξη να υφίσταται. Ωστόσο τα αιτήματα αυτά παραμένουν σε κάποιο συρτάρι, αφού κανείς από το υπουργείο δεν είναι σε θέση να τα επιλύσει. Μέσα στο Μάιο, το αργότερο αρχές Ιουνίου, πρέπει επίσης να εγκριθεί το θερινό ωράριο δρομολογίων του ΟΑΣΘ, που είναι αρμοδιότητα του ΣΑΣΘ. Όμως ούτε και αυτό μπορεί να γίνει, εάν συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση.
Μία από τις παρενέργειες από την ανυπαρξία του ΣΑΣΘ είναι ότι το διάστημα αυτό δεν ασκείται κανένας έλεγχος στα πεπραγμένα του ΟΑΣΘ. Εάν γίνονται δηλαδή τα δρομολόγια που προβλέπονται, εάν δρομολογούνται τα λεωφορεία τα οποία περιγράφονται στη σύμβαση κ.ο.κ. Μάλιστα τον τελευταίο μήνα ο ΟΑΣΘ δεν έστειλε καν στοιχεία στο ΣΑΣΘ, προκειμένου να ασκηθεί έστω ατύπως ο απαιτούμενος έλεγχος.
Απλήρωτοι εργαζόμενοι
Στο ΣΑΣΘ απασχολούνται δέκα εργαζόμενοι. Οκτώ συγκοινωνιολόγοι και δύο διοικητικοί, όλοι τους με μπλοκάκι. Μετά και την παραίτηση του προέδρου είναι απλήρωτοι το τελευταίο δίμηνο. Επιπλέον είναι μη ενήμεροι ασφαλιστικά, καθώς, ενώ έχουν παρακρατηθεί οι ασφαλιστικές εισφορές τους, αυτές δεν έχουν καταβληθεί στον ΕΦΚΑ. Ελλείψει προέδρου το ΣΑΣΘ δεν πληρώνει ούτε το ενοίκιο των γραφείων του, δεν μπορεί να ανανεώσει τη σύμβαση με την εταιρεία καθαριότητας, ενώ αδυνατεί να αγοράσει ακόμη και τα στοιχειώδη (αναλώσιμα).
Μία από τις σημαντικότερες παρενέργειες από την έλλειψη διοίκησης στο ΣΑΣΘ είναι ο κίνδυνος απώλειας ενός σημαντικού ευρωπαϊκού προγράμματος στο οποίο από την Ελλάδα συμμετέχει μόνον το ΣΑΣΘ. Πέρα από το πλήγμα στο κύρος του Συμβουλίου αλλά και της χώρας θα υπάρξει και σημαντικό οικονομικό πλήγμα, καθώς το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα εισέφερε πόρους περίπου 230.000 ευρώ στο ΣΑΣΘ, οι οποίοι ισοδυναμούν περίπου με το 60% του ετήσιου κόστους λειτουργίας του. Η προθεσμία οριστικοποίησης της συμμετοχής στο εν λόγω πρόγραμμα λήγει στο τέλος Μαΐου. Ο κ. Σπίρτζης έχει δεσμευτεί πως θα διορίσει μεταβατική διοίκηση, προκειμένου να μην υπάρχουν αυτά τα προβλήματα, όμως κάτι τέτοιο ακόμη δεν συνέβη.
Του Νίκου Ηλιάδη
Δημοσιεύτηκε στη «Μακεδονία της Κυριακής» στις 14 Μαΐου 2017
makthes.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου