Mε υποσχέσεις που δεν τηρεί ο υπουργός οδηγεί τον Οργανισμό σε χρεοκοπία, χωρίς να έχει σχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες στην πόλη
Θύμα της βεντέτας που εξελίσσεται εδώ και μήνες ανάμεσα στον υπουργό Μεταφορών και στον ΟΑΣΘ είναι για άλλη μια φορά η Θεσσαλονίκη. Οι σχέσεις μεταξύ των δύο πλευρών χαρακτηρίζονται από πλήρη έλλειψη εμπιστοσύνης. Η καχυποψία περισσεύει, με αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατη η συνεννόηση ακόμη και για τα αυτονόητα. Έτσι, ενώ όλες οι πλευρές βγήκαν από τη σύσκεψη της περασμένης Τετάρτης στην Αθήνα με την εντύπωση ότι τουλάχιστον για το επόμενο τετράμηνο θα υπάρξει ομαλή ροή χρηματοδότησης, άρα και ομαλή λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών, δύο ημέρες μετά το συνδικάτο των εργαζομένων κήρυξε νέο γύρο κινητοποιήσεων με το επιχείρημα ότι στις 30 του μήνα συμπληρώνουν τρεις μήνες απλήρωτοι. Και μέσα σ’ όλα αυτά δεν έχει υπάρξει η παραμικρή συζήτηση για το μείζον, που δεν είναι άλλο από τη μελλοντική βιωσιμότητα του ΟΑΣΘ. Ένα θέμα το οποίο αποφεύγει να αγγίξει το υπουργείο, όπως φάνηκε και στη σύσκεψη της Τετάρτης αλλά και απ’ όσα δηλώνει στη σημερινή συνέντευξή του στη “ΜτΚ” (σελ. 8-9) ο Χρήστος Σπίρτζης.
Λύση-ασπιρίνη
Την περασμένη Τετάρτη έγινε στο υπουργείο Μεταφορών ευρεία σύσκεψη για το θέμα του ΟΑΣΘ. Διοργανώθηκε έπειτα από αίτημα των φορέων της Θεσσαλονίκης, το οποίο διαβίβασε στον υπουργό ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης. Πέραν του υπουργού και του δημάρχου, συμμετείχαν η αντιπεριφερειάρχης Βούλα Πατουλίδου, ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας Λάζαρος Κυρίζογλου, ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης, ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων Δημήτρης Τσερμενίδης, ο πρόεδρος του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης καθώς και συνεργάτες του ΟΑΣΘ. Μετά το πέρας της όλοι οι συμμετέχοντες, ορισμένοι έστω με κάποια αυτοσυγκράτηση, μετέφεραν θετικό κλίμα ως προς το αποτέλεσμα της συνάντησης. Η “Μακεδονία” αντιθέτως εμφανιζόταν επιφυλακτική και βγήκε την επομένη με τίτλο “Λύση ασπιρίνη βρέθηκε για τον ΟΑΣΘ”.
Οι δεσμεύσεις
Το πολύ κακό επίπεδο των σχέσεων μεταξύ του υπουργού και του ΟΑΣΘ έχει ως αποτέλεσμα να αμφισβητούνται ακόμη και όσα συμφωνήθηκαν ενώπιον τόσων ανθρώπων. Εν προκειμένω, στη συγκεκριμένη συνάντηση αναλήφθηκαν εκατέρωθεν ορισμένες δεσμεύσεις. Ο υπουργός ανέλαβε δύο. Η πρώτη ήταν να προκαταβάλει μέσα στις προσεχείς ημέρες τη δόση της κρατικής επιχορήγησης του Δεκεμβρίου. Η δεύτερη, να πιέσει ώστε να εκταμιευτεί το συντομότερο δυνατόν, και πάντως ως το τέλος του χρόνου, ένα σημαντικό μέρος του ποσού των περίπου 18 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία συμφώνησε ότι οφείλει το ελληνικό δημόσιο στον ΟΑΣΘ από την αλλαγή του ΦΠΑ. Από την πλευρά της η διοίκηση του ΟΑΣΘ ανέλαβε τη δέσμευση τα χρήματα αυτά να πηγαίνουν πρωτίστως για την εξόφληση των δεδουλευμένων των εργαζομένων (ήδη οφείλονται οι μισθοί Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου και οσονούπω και του Νοεμβρίου) και για την απόδοση του ΦΠΑ.
Η ειρωνεία
Ωστόσο, ως το πρωί της Παρασκευής στο υπουργείο Οικονομικών δεν είχε φτάσει κανένα σήμα από το Μεταφορών για την προκαταβολή της δόσης του Δεκεμβρίου ούτε κάποιο αίτημα για επιτάχυνση της διαδικασίας για την εκταμίευση μέρους των 18 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, όταν ο πρόεδρος του συνδικάτου Δημήτρης Τσερμενίδης απευθύνθηκε στη γενική γραμματέα Πέτη Πέρκα, προκειμένου να μάθει πότε θα σταλεί η προκαταβολή Δεκεμβρίου στον ΟΑΣΘ, εκείνη τον ενημέρωσε ότι “ο υπουργός δεν έχει δώσει καμία τέτοια εντολή”. Το γεγονός αυτό αναζωπύρωσε το κλίμα καχυποψίας, με αποτέλεσμα οι διαβεβαιώσεις που είχαν δοθεί προς τους εργαζόμενους για άμεση καταβολή δεδουλευμένων να φαντάζουν έωλες. Το κλίμα επιβάρυναν ακόμη περισσότερο οι γεμάτες ειρωνεία δηλώσεις του υπουργού, ο οποίος βρισκόταν το πρωί της Παρασκευής στη Θεσσαλονίκη. Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων στον ΟΑΣΘ ο κ. Σπίρτζης σε εμφανή ειρωνικό τόνο έστειλε “χαιρετίσματα” στους εργαζόμενους. Επιπλέον, κατέστησε σαφές ότι δεν πρόκειται να προκαταβληθεί η δόση του Δεκεμβρίου λέγοντας πως “δεν υπάρχει καμία τέτοια συμφωνία”. Οι δηλώσεις αυτές εξόργισαν τους εργαζόμενους, οι οποίοι συγκεντρώθηκαν το μεσημέρι στα γραφεία όπου συνεδρίαζε το συνδικάτο και ζητούσαν να προκηρυχθούν νέες κινητοποιήσεις, όπως και τελικά έγινε. Μετά την ανακοίνωση του συνδικάτου για επίσχεση εργασίας από το πρωί του Σαββάτου, ήταν η σειρά του υπουργού να εξοργιστεί. Ο κ. Σπίρτζης σε δηλώσεις του τόνισε ότι “δεν θα συνεχιστεί ο εκβιασμός των πολιτών και των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης από μία, επί δεκαετιών, ομάδα συμφερόντων που λυμαίνεται την πόλη και τις αστικές συγκοινωνίες της”. Αντίδραση υπήρξε και από τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ Χρήστο Στεφανίδη, ο οποίος χαρακτήρισε “λάθος” την απόφαση για νέες κινητοποιήσεις. Τόνισε πως είναι παράνομη και καταχρηστική και προανήγγειλε πως αύριο Δευτέρα θα καταθέσει ασφαλιστικά μέτρα και αγωγή. Στην ανακοίνωση του ΟΑΣΘ επισημαίνεται επιπλέον ότι “η κήρυξη της επίσχεσης εργασίας δεν επιλύει το πρόβλημα της καταβολής των δεδουλευμένων, αλλά αντίθετα δημιουργεί περαιτέρω οικονομικά προβλήματα στον Οργανισμό και -το κυριότερο- στερεί από τους πολίτες του νομού Θεσσαλονίκης τη δυνατότητα μετακίνησης με τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης”.
Κανένα σχέδιο για το μέλλον
Ακόμη και αν εκπληρωθούν οι δεσμεύσεις και εκταμιευτούν τα χρήματα της δόσης του Δεκεμβρίου καθώς και τα οφειλόμενα από τον ΦΠΑ, το καύσιμο στον ΟΑΣΘ δεν πρόκειται να φτάσει για περισσότερους από τέσσερις μήνες. Το μείζον ζήτημα είναι η μελλοντική βιωσιμότητα του Οργανισμού, ο οποίος, όπως έχει επανειλημμένως τονιστεί, βρίσκεται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Τη συζήτηση αυτή αποφεύγει ωστόσο να την ανοίξει το υπουργείο Μεταφορών. Η συμφωνία των τεσσάρων σημείων στην οποία είχαν καταλήξει υπουργείο και ΟΑΣΘ τον περασμένο Αύγουστο προέβλεπε τη συγκρότηση επιτροπής που θα κατέληγε σε οριστική λύση ως προς τη βιωσιμότητα το αργότερο μέχρι το τέλος Οκτωβρίου. Αυτό όμως δεν προχώρησε. Αλλά ούτε και στη σύσκεψη της περασμένης Τετάρτης υπήρξε διάθεση από πλευράς υπουργείου να γίνει έστω και τώρα αυτή η συζήτηση. Το θέμα έθεσαν με ένταση οι εκπρόσωποι των φορέων της πόλης που συμμετείχαν στη συνάντηση με τον υπουργό.
Ίσως και δημόσιος ο ΟΑΣΘ
Για το θέμα ρωτήθηκε ο κ. Σπίρτζης στη συνέντευξή του στη “ΜτΚ”. Ο υπουργός ανέφερε ότι “υπάρχει σχέδιο για τον ΟΑΣΘ”, αλλά “θα παρουσιαστεί τη χρονική στιγμή που πρέπει”, χωρίς να διευκρινίζει πότε ακριβώς θα γίνει αυτό. Ωστόσο, από τα λεγόμενά του συμπεραίνεται ότι οι ουσιαστικές κινήσεις παραπέμπονται για το μέλλον, ενόψει 2019, όταν με βάση την κοινοτική οδηγία θα πρέπει να γίνει διεθνής διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου της αστικής συγκοινωνίας. Ο κ. Σπίρτζης αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο σε εκείνον το διαγωνισμό να συμμετάσχει και το δημόσιο με δικό του συγκοινωνιακό φορέα. “Αν γίνει δημόσιος ΟΑΣΘ, θα υπάρχει φαντάζομαι ένας ανταγωνισμός με τον ιδιωτικό ΟΑΣΘ σε όλα, στην ποιότητα μεταφορικού έργου, στο κόστος για το ελληνικό δημόσιο”, τονίζει ο υπουργός.
Ως πότε φτάνου τα λεφτά
Το ζήτημα όμως είναι τι θα γίνει ως το 2019. Σύμφωνα με όσα δήλωσε στη “ΜτΚ” ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης, τα χρήματα που προσδοκά να μπουν στα ταμεία του Οργανισμού από το ελληνικό δημόσιο είναι σε θέση να διασφαλίσουν την ομαλή λειτουργία του για περίπου τέσσερις μήνες. Συγκεκριμένα, στο διάστημα αυτό ο ΟΑΣΘ προσδοκά να εισπράξει περί τα 16 εκατ. ευρώ από την κρατική επιχορήγηση και άλλα 18 εκατ. από τη διαφορά του ΦΠΑ. Από αυτά, τα 12 υπολογίζει να τα εισπράξει ως το τέλος του χρόνου και άλλα τρία στο πρώτο τρίμηνο του 2017. Επίσης, υπολογίζει και κάποια ακόμη εκατομμύρια από τα υπουργεία Εργασίας και Παιδείας για τη μεταφορά -με μισό εισιτήριο ή δωρεάν- μαθητών, φοιτητών, ανέργων κλπ. Οι δύο πλευρές δεν τα έχουν βρει στα ποσά. Συγκεκριμένα, από τα δύο αυτά υπουργεία ο ΟΑΣΘ διεκδικεί περί τα 40 εκατ. ευρώ για τη διετία 2015-2016. Η κυβέρνηση εμφανίζεται διατεθειμένη να δώσει 6 εκατ. μόνο για το 2016, γεγονός που σημαίνει ότι αυτή η διαφορά θα λυθεί με παραπομπή της στη διαιτησία.
Η τιμή του εισιτηρίου
Όλα αυτά διατηρούν τον ΟΑΣΘ εν ζωή για κάποιο διάστημα. Η διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητάς του προϋποθέτει σημαντικές αποφάσεις, τις οποίες θα κληθούν να λάβουν και οι δύο πλευρές. Οι σημαντικότερες αφορούν τις ριζικές αλλαγές που πρέπει να γίνουν στον ΟΑΣΘ, προκειμένου να συμπιεστεί το λειτουργικό κόστος. Αφορούν όμως και την κυβέρνηση, κυρίως ως προς την τιμολογιακή πολιτική η οποία να δημιουργεί προϋποθέσεις βιωσιμότητας. Για τα θέματα αυτά το υπουργείο Μεταφορών δεν έχει παρουσιάσει το παραμικρό. Από την πλευρά του ο ΟΑΣΘ εμφανίζεται διατεθειμένος να μπει στη συζήτηση, διαισθανόμενος προφανώς τον άμεσο κίνδυνο της χρεοκοπίας.
Στη συνάντηση της περασμένης Τετάρτης οι εκπρόσωποι του ΟΑΣΘ παρουσίασαν ένα περίγραμμα των προτάσεών τους. Σε αυτές περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων ο επανασχεδιασμός των δρομολογίων για εξοικονόμηση πόρων, η μείωση του λειτουργικού κόστους μέσω της περικοπής μερίσματος προς τους μετόχους, αλλά και μέσω επανεξέτασης των αμοιβών του προσωπικού, καθώς και η αλλαγή τιμολογιακής πολιτικής (τριζωνικό εισιτήριο, αύξηση της τιμής των καρτών απεριορίστων διαδρομών) κ.ο.κ. Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Οκτωβρίου ο ΟΑΣΘ απέστειλε το προσχέδιο προϋπολογισμού για το 2017, στο οποίο το προσήκον εισιτήριο προσδιορίζεται στο 1,40 ευρώ.
Η συζήτηση για το μέλλον του ΟΑΣΘ, ωστόσο, δεν μπορεί να ξεκινήσει, αν δεν αναλάβει τη σχετική πρωτοβουλία ο υπουργός Μεταφορών, ο οποίος πάντως προς το παρόν το αποφεύγει.
Makthes.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου