ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Δευτέρα 9 Οκτωβρίου 2017

Crash test: Αθήνα-Θεσσαλονίκη με αεροπλάνο, τρένο, ΚΤΕΛ ή αυτοκίνητο;

 


 Το ταξίδι στη Θεσσαλονίκη συμφέρει με αεροπλάνο, με τρένο, ή οδικώς με ΚΤΕΛ ή αυτοκίνητο; Κάναμε τις συγκρίσεις, εξετάζοντας ενδελεχώς όλες τις επιλογές που έχει ο ταξιδιώτης, πάντα σε συνάρτηση με
το κόστος, αλλά και το χρόνο. Ποιος νικάει προς το παρόν στην μάχη, αποτελώντας τη γρηγορότερη και φθηνότερη επιλογή, αλλά και ποιο μέσο αναμένεται να κάνει την ανατροπή μέσα στο ’18 και να αλλάξει τις ισορροπίες στην συγκοινωνιακή σύνδεση των δυο πόλεων;

Η χρονιά που οδεύει σιγά σιγά στο τέλος της, μας έδωσε μια σειρά σημαντικών συγκοινωνιακών έργων, κυρίως με την πλήρη παράδοση σε κυκλοφορία των τεσσάρων μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της χώρας, του Μορέα, της Ολυμπίας, της Ιόνιας και του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου.
 
Ειδικότερα, με την ολοκλήρωση των οδικών έργων στον άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης, μετά από τέσσερις δεκαετίες καθυστερήσεων, μέσω της παράδοσης την περασμένη Άνοιξη του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου και των δίδυμων σηράγγων σε Τέμπη και Πλαταμώνα, ολοένα και περισσότεροι πολίτες έχουν ενθαρρυνθεί να χρησιμοποιούν τον νέο, σύγχρονο και κυρίως ασφαλή αυτοκινητόδρομο.
 
Η διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη διανύεται πλέον σε περίπου 4 ώρες και 10 λεπτά - με την παράδοση του τελευταίου τμήματος η χρονοαπόσταση μειώθηκε κατά 25 λεπτά - ενώ τα διόδια, αν και δεν αυξήθηκαν δραματικά με την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου, είναι αρκετά τσουχτερά, φθάνοντας τα 30,65 ευρώ για μια απόσταση 500 και κάτι χιλιομέτρων. 
 
Αν συνυπολογίσουμε και τα έξοδα για τη βενζίνη, που για ένα μεσαίου κυβισμού ΙΧ κυμαίνονται μεταξύ 65 και 70 ευρώ, καθίσταται σαφές πως το κόστος για μια εκδρομή στη συμπρωτεύουσα μετ’επιστροφής αγγίζει τα, απαγορευτικά για πολλούς, 200 ευρώ.
 
Δεν θα πρέπει να παραλείψουμε, βέβαια, και την λύση του ΚΤΕΛ, μια επιλογή στην οποία καταφεύγει μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων ταξιδιωτών. Το ολόκληρο εισιτήριο είναι στα 45 ευρώ για απλή μετάβαση και 65 ευρώ μετ’επιστροφής, ενώ το φοιτητικό πέφτει στα 25 ευρώ το απλό και στα 45 ευρώ μετ’επιστροφής. Η μετακίνηση ωστόσο με το ΚΤΕΛ φθάνει τις έξι ώρες, γεγονός που για πολλούς δρα αποθαρρυντικά, παρά το ιδιαίτερα χαμηλό κόστος. 
 
Το αεροπλάνο είναι με διαφορά η ταχύτερη λύση. Το ταξίδι διαρκεί από 45 έως 60 λεπτά, ωστόσο είναι ανάγκη να συνυπολογιστούν και η μία τουλάχιστον ώρα αναμονής πριν την αναχώρηση για το check-in, αλλά φυσικά και η διαδρομή από και προς το αεροδρόμιο, με τη συνολική διαδικασία να φθάνει έτσι, κατά περιπτώσεις, ακόμη και τις τρεις ώρες. 
 
Μια μέση τιμή για το απλό αεροπορικό εισιτήριο για Θεσσαλονίκη είναι, αν κλείσεις νωρίς εισιτήριο, 50 με 60 ευρώ ωστόσο οι πολύ καλές προσφορές είναι καθημερινό πλέον φαινόμενο, με τον επιβάτη να βρίσκει εισιτήριο και κάτω από 20 ευρώ.
 
Περνώντας στο τρένο, φαίνεται πως προς το παρόν τουλάχιστον είναι ο μεγάλος χαμένος της μάχης των μέσων, αφού η σιδηροδρομική μετακίνηση μεταξύ των δυο μεγάλων μητροπόλεων της χώρας κυμαίνεται από 5 ώρες και 30 λεπτά, μέχρι 7 ώρες. Όσο για το κόστος του εισιτηρίου, μένει σταθερά χαμηλά στα 40 ευρώ, με την ταυτόχρονη μάλιστα ύπαρξη και σωρείας προσφορών και εκπτώσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που ρίχνουν πολύ τη τιμή.
 
Συμπέρασμα; Αυτή τη στιγμή νικητής έναντι των υπόλοιπων μέσων είναι ξεκάθαρα το αεροπλάνο. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών έχει μειώσει πολύ το κόστος, ενώ είναι προφανές πως είναι και το ταχύτερο μέσο. 
 
Από την άλλη, σε περιπτώσεις πολλαπλών επιβατών, πιο οικονομική είναι η λύση του αυτοκινήτου, αφού ναι μεν για έναν επιβάτη το κόστος αγγίζει τα 100 ευρώ, αλλά σε περίπτωση περισσότερων επιβατών και αν το κόστος διαιρεθεί, φθάνει τα 25 ευρώ για 4 επιβάτες, και τα 20 ευρώ για πέντε.
 
Ωστόσο, αν και προς το παρόν στη μάχη κερδίζουν - ανάλογα με το πλήθος των ατόμων που ταξιδεύουν -  το αεροπλάνο και το αυτοκίνητο, δεν πρέπει να απεμπολούμε το γεγονός πως το τρένο έχει μπει ήδη σε νέα τροχιά, μετά και την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλούς της Ferrovie. 
 
Χωρίς να μπορούμε να γνωρίζουμε βέβαια ποιο ακριβώς θα είναι το μέλλον των σιδηροδρομικών μεταφορών της χώρας με τις νέες συνθήκες, οι προαναγγελίες του Ιταλικού κολοσσού για επενδύσεις 500 εκατ. ευρώ, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο του Αθήνα-Θεσσαλονίκη, φαίνεται πως θα οδηγήσουν στην ισχυροποίηση του τρένου, ενός μέσου που έχει εν πολλοίς υποβαθμιστεί τα τελευταία χρόνια.
 
Με την παράδοση του τμήματος Λιανοκλάδι-Δομοκός, το καλοκαίρι του 2018, ολοκληρώνονται τα έργα του διαδρόμου Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Έτσι, με την νέα, διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή, οι ταχύτητες που θα αναπτύσσουν τα τρένα θα φθάνουν μέχρι και τα 160χλμ/ώρα, με αποτέλεσμα η χρονοαπόσταση  ανάμεσα στις δυο πόλεις να μειώνεται εντυπωσιακά και να φθάνει τις 3 ώρες και 25 λεπτά.
 
Υπό αυτές τις εξελίξεις, και δεδομένης της ισχυρής βούλησης από την πλευρά των Ιταλών για πλήρη αναβάθμιση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, φαίνεται πως σε μερικούς μήνες το τρένο θα ξανααπόκτησει την χαμένη του αίγλη, καθιστώντας τη μετακίνηση σιδηροδρομικώς πιο ελκυστική για τους επιβάτες. Έχει, λοιπόν, το τρένο τη δυνατότητα να αναδειχθεί νικητής έναντι των άλλων μέσων μελλοντικά; Γιατί όχι, αν η το κόστος του εισιτηρίου παραμείνει σε λογικά και ανεκτά για τους Έλληνες επιβάτες επίπεδα. Οψόμεθα…
 stokokkino.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου