Τρία είναι τα βασικά σενάρια -με πιθανότερο εκείνου του ανθρώπινου λάθους- που εξετάζουν οι Αρχές για το σιδηροδρομικό δυστύχημα που
σημειώθηκε το βράδυ του Σαββάτου στο σταθμό του Αδένδρου Θεσσαλονίκης, όπως αναφέρει σε δημοσίευμα του ο Ελεύθερος Τύπος.
Από τον εκτροχιασμό, τρεις άνθρωποι σκοτώθηκαν και ακόμη έντεκα τραυματίστηκαν. Να σημειωθεί ότι είναι η δεύτερη φορά που αμαξοστοιχία εκτροχιάστηκε στον συγκεκριμένο σταθμό, ενώ πραγματικά συγκινητική ήταν η συνδρομή των κατοίκων, οι οποίοι έσπευσαν μαζικά και βοήθησαν στον απεγκλωβισμό των επιβατών.
Τα μέλη της μικτής επιτροπής, η οποία αποτελείται από στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, του ΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ, έχουν πιάσει ήδη δουλειά αναζητώντας τα αίτια της τραγωδίας. Πρέπει μέχρι το τέλος της εβδομάδας να έχουν συντάξει ένα -έστω προκαταρκτικό- πόρισμα. Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζουν τρία σενάρια:
1. Ανθρώπινο λάθος. Είναι αυτό που συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες. Ο οδηγός φέρεται να είχε αναπτύξει υπερβολική ταχύτητα που να οδήγησε στον εκτροχιασμό. Στο σταθμό του Αδένδρου τα τρένα χρησιμοποιούν την παρακαμπτήρια γραμμή κι όχι την κεντρική. Το όριο ταχύτητας είναι 60 χλμ./ ώρα. Η αμαξοστοιχία μάλλον είχε μεγαλύτερη ταχύτητα με αποτέλεσμα όταν έφτασε στην «κλείδωση» των δύο γραμμών και έπρεπε να μπει στην παρακαμπτήριο εκτροχιάστηκε. Άλλωστε, το τι ακολούθησε μαρτυρά ότι το τρένο κινούνταν με περισσότερα από 60 χλμ./ώρα.
2. Αστοχία υλικού. Να υπήρχε κάποιο πρόβλημα είτε στις ράγες είτε στις ρόδες της αμαξοστοιχίας, που να οδήγησαν στον εκτροχιασμό. Στο μικροσκόπιο θα βρεθούν οι εργασίες συντήρησης της μηχανής και των βαγονιών, αλλά και τυχόν εργασίες που έγιναν στις ράγες.
3. Εμπόδιο. Να υπήρξε κάποιο «εμπόδιο» πάνω στις ράγες που να οδήγησε στον εκτροχιασμό. Εφόσον υιοθετηθεί το σενάριο, θα πρέπει να ερευνηθεί πώς βρέθηκε εκεί.
Πάντως, πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι το κομμάτι της διαδρομής «Θεσσαλονίκη – Κατερίνη» (τμήμα του οποίου είναι και ο σταθμός Αδένδρου) αποτελεί την... «αφρόκρεμα» του ΟΣΕ. Αναπτύσσεται σε απόλυτη πεδιάδα, δεν υπάρχουν εμπόδια και απότομες στροφές, έχει ηλεκτροκίνηση και είναι το τμήμα όπου οι μηχανοδηγοί «πατούν τέρμα το γκάζι», ακριβώς επειδή πληροί όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές. Να σημειωθεί ότι κάνεις δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο το δυστύχημα να τελέστηκε κάτω από τη διαρκή πίεση που ασκείται στους μηχανοδηγούς να τηρούν πιστά τους χρόνους αναχώρησης και άφιξης των δρομολογίων.
Η αμαξοστοιχία Ιντερσίτι I/C58 είχε αναχωρήσει στις 16:18 από την Αθήνα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη. Στα πέντε βαγόνια υπήρχαν 70 επιβάτες και πέντε άτομα προσωπικό. Περίπου στις 21:30 έκανε την προγραμματισμένη στάση στο Πλατύ Ημαθίας. Συνέχισε το δρομολόγιο προς τη Θεσσαλονίκη.
Μπαίνοντας στο σταθμό του Αδένδρου -όπου δεν προβλεπόταν στάση- η αμαξοστοιχία εκτροχιάστηκε. Απείχε μόλις 20 λεπτά της ώρα από τον προορισμό της...
Στις 21:45 ένας εκκωφαντικός θόρυβος αναστάτωσε το χωριό. Ολόκληρη η αμαξοστοιχία είχε εκτροχιαστεί και η μηχανή διαπέρασε ένα παλιό οίκημα του ΟΣΕ στο σταθμό. Ήταν μία αποθήκη ενώ στον πάνω όροφο διέμεναν δύο νεαροί, οι οποίοι δεν έπαθαν το παραμικρό. Φωνές, τσιρίδες και εκκλήσεις για βοήθεια διαπέρασαν την ανοιξιάτικη νύχτα. Η κινητοποίηση των Αρχών ήταν πρωτόγνωρη. Ειδικότερα, συμμετείχαν 28 διασώστες και τρεις κινητές μονάδες του ΕΚΑΒ με γιατρούς, καθώς και δώδεκα ασθενοφόρα οχήματα. Για τον απεγκλωβισμό των επιβατών επιχείρησαν ακόμα 21 οχήματα της Πυροσβεστικής με 60 άτομα προσωπικό, καθώς και 15 αξιωματικοί και 75 άνδρες της Αστυνομίας και της Τροχαίας.
Δυστυχώς, δύο υπάλληλοι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ένας επιβάτης έχασαν τη ζωή τους. Πρόκειται για τον 50χρονο οδηγό της αμαξοστοιχίας Ματθαίο Καλόπουλο με καταγωγή από την Αθήνα, τον 56χρονο ελεγκτή Αριστείδη Καλαμπαλίκη με καταγωγή από τη Λάρισα (ο οποίος κατέληξε χθες σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης) και τον 44χρονο γιατρό του Κέντρου Υγείας Κασσανδρείας, Δημήτρη Μικρόπουλο, ο οποίος ήταν επιβάτης. Μάλιστα, ο γιατρός ήταν δημοτικός σύμβουλος Κασσάνδρας και ενεργό στέλεχος των ΑΝΕΛ.
Ο διοικητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Κεντρικής Μακεδονίας, αρχιπύραρχος Κωνσταντίνος Πουλτίδης, εξήγησε πως η επιχείρηση ήταν δύσκολη καθώς «υπήρχε μια άμορφη μάζα σιδερικών», ενώ έμφαση δόθηκε στην ταχύτητα απεγκλωβισμού των τραυματιών. «Οι πρώτες προσπάθειες απεγκλωβισμού ήταν δύσκολες. Οι εύκολες ήταν κυρίως στα πίσω βαγόνια. Από τη μηχανή απεγκλωβίσαμε νεκρό τον πρώτο μηχανοδηγό και δύο τραυματίες, υπαλλήλους του ΟΣΕ. Από το δεύτερο βαγόνι, που ήταν το κυλικείο, ανασύραμε ακόμη ένα νεκρό και άλλους πέντε τραυματίες», είπε.
«Ζω εδώ από μωρό παιδί. Δεν έχω δει κάτι παρόμοιο σε όλη μου τη ζωή. Πεταχτήκαμε όρθιοι από το θόρυβο και βγήκαμε στο μπαλκόνι να δούμε τι συμβαίνει. Ακούσαμε το γείτονα να φωνάζει βοήθεια. Δεν πιστεύαμε στα μάτια μας, πώς το τρένο είχε μπει μέσα στο σπίτι», είπε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο ΑΠΕ -ΜΠΕ η ηλικιωμένη κ. Σοφία, το σπίτι της οποίας είναι σε πολύ μικρή απόσταση από τον τόπο του συμβάντος.
– Συλλυπητήρια προς τις οικογένειες των θυμάτων εξέφρασε σύσσωμη η πολιτική ηγεσία της χώρας. Αξίζει πάντως να επισημανθούν τα ερωτήματα σχετικά με τις συνθήκες του δυστυχήματος και την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου που έθεσε η Ν.Δ., καθώς και το «κατηγορώ» της ΛΑΕ που έκανε λόγο για προαναγγελθείσα τραγωδία.
– Ήταν Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2005 όταν η αμαξοστοιχία Ιντερσίτι 71, η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη – Αθήνα, εκτροχιάστηκε στο σταθμό του Αδένδρου. Δεκατρείς επιβάτες τραυματίστηκαν, μεταξύ αυτών βρέφος 18 μηνών, που χρειάστηκε να υποβληθεί σε εγχείρηση στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ.
– Ήταν Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2005 όταν η αμαξοστοιχία Ιντερσίτι 71, η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη – Αθήνα, εκτροχιάστηκε στο σταθμό του Αδένδρου. Δεκατρείς επιβάτες τραυματίστηκαν, μεταξύ αυτών βρέφος 18 μηνών, που χρειάστηκε να υποβληθεί σε εγχείρηση στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ.
Πηγή: Ελεύθερος Τύπος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου