Σενάριο για μείωση του αφορολογήτου σε… δόσεις έχει πέσει στο
τραπέζι με την πρώτη μείωση να ενεργοποιείται από την 1/1/2018
προκειμένου να κλείσει το δημοσιονομικό κενό της συγκεκριμένης
χρονιάς και τη δεύτερη μεγάλη μείωση να ψηφίζεται μεν από τώρα προκειμένου να ικανοποιηθεί το ΔΝΤ αλλά να ενεργοποιείται από την 1/1/2019 υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν αποκλίσεις στους δημοσιονομικούς στόχους.
χρονιάς και τη δεύτερη μεγάλη μείωση να ψηφίζεται μεν από τώρα προκειμένου να ικανοποιηθεί το ΔΝΤ αλλά να ενεργοποιείται από την 1/1/2019 υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν αποκλίσεις στους δημοσιονομικούς στόχους.
Σε πρώτη φάση, μισθωτοί και συνταξιούχοι θα βρεθούν αντιμέτωποι με
απώλειες της τάξεως των 100-200 ευρώ έκαστος προκειμένου να κλείσει το
δημοσιονομικό κενό του 2018.
Για το 2019, πάνω από τα κεφάλια των φορολογουμένων θα αιωρείται η
απειλή περαιτέρω μείωσης της φορολογικής έκπτωσης η οποία μπορεί να
κοστίσει ακόμη και 400-500 ευρώ ανά φορολογούμενο ή έως και 1000 ευρώ
τον χρόνο για ένα ζευγάρι συνταξιούχων ή ένα ζευγάρι μισθωτών. Η
κυβέρνηση, προσανατολίζεται στο να «χρηματοδοτήσει» τη συμμετοχή του ΔΝΤ
στο ελληνικό πρόγραμμα και την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης
αποκλειστικά με τη μείωση της φορολογικής έκπτωσης και αυτό για να
προστατεύσει την προσωπική διαφορά που εξακολουθούν να εισπράττουν οι
συνταξιούχοι. Βέβαια, και αυτοί θα θιγούν από τη μείωση του αφορολογήτου
αλλά τουλάχιστον η κυβέρνηση θα θελήσει με αυτό τον τρόπο να τους
προστατέψει από το «διπλό χτύπημα».
Σε αυτή τη φάση, η μείωση του αφορολογήτου μπορεί να… εξυπηρετήσει δύο στόχους στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης με τους «θεσμούς»:
1. Να κλείσει το δημοσιονομικό κενό που εντοπίζουν οι θεσμοί για το 2018. Το κενό αυτό προσδιορίζεται από τους θεσμούς στα 700 εκατ. ευρώ. Η ελληνική κυβέρνηση υποστηρίζει ότι έχει προτείνει εναλλακτικά μέτρα που έχουν συμφωνηθεί και κατεβάζουν το κενό στα 200-300 εκατ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, για να κλείσει κενό 700 εκατ. ευρώ αποκλειστικά από τη μείωση της έκπτωσης φόρου, αυτή θα πρέπει να μειωθεί τουλάχιστον κατά 200 ευρώ με ισόποση ετήσια ζημιά στον προϋπολογισμό όλων των νοικοκυριών. Η ζημιά των 200 ευρώ, θα αποτυπωθεί στην πράξη ως αύξηση της παρακράτησης φόρου κατά 16 ευρώ τον μήνα από τον Ιανουάριο του 2018 και μετά. Για να καλυφθεί μια «τρύπα» της τάξεως των 200-300 εκατ. ευρώ, η μείωση της έκπτωσης φόρου μπορεί να περιοριστεί στα 100 ευρώ και η ζημιά στον μηνιαίο προϋπολογισμό μισθωτών και συνταξιούχων να περιοριστεί περίπου στα 8-9 ευρώ.
2. Να κλείσει την τεράστια τρύπα που εντοπίζει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στους προϋπολογισμούς της Ελλάδας από το 2019 και μετά. Η τρύπα αυτή, έχει ποσοτικοποιηθεί στα 4,5 δις. ευρώ και προφανώς δεν μπορεί να κλείσει αποκλειστικά με τη μείωση του αφορολογήτου καθώς για να γίνει αυτό, η έκπτωση φόρου θα πρέπει να πέσει από τα 1900 ευρώ που είναι σήμερα, ακόμη και πάνω από τα 1000 ευρώ κάτι που σημαίνει ότι το αφορολόγητο μπορεί να περιοριστεί ακόμη και στις 3500 ευρώ. Η ετήσια επιβάρυνση για μισθωτούς και συνταξιούχους, θα μπορούσε να φτάσει σε μια τέτοια περίπτωση ακόμη και στα 1000 ευρώ.
Η προσπάθεια της ελληνικής πλευράς είναι να επικαλεστεί τα υψηλά δημοσιονομικά πλεονάσματα του 2016 και να κατεβάσει τον συνολικό λογαριασμό των μέτρων για μετά το 2019 στα 2,5 δις. ευρώ. Για να χρηματοδοτηθεί αυτό, απαιτείται μείωση του αφορολογήτου στα 6000 ευρώ που σημαίνει ότι η έκπτωση φόρου θα πρέπει να κατέβει από τα 1900 ευρώ που είναι τώρα, στα 1400 ευρώ. Με βάση τα εισοδήματα του 2014 (έτος κατά το οποίο εφαρμόστηκε η έκπτωση φόρου των 2100 ευρώ η οποία και μειώθηκε μετά τη συμφωνία του περασμένου Μαίου) φόρο εισοδήματος πλήρωσαν το 46,9% των νοικοκυριών.
Μετά τη μείωση της φορολογικής έκπτωσης (σ.σ η έκπτωση αντί για 2100 ευρώ σε όλους μειώθηκε στα 1900 ευρώ για τους εργένηδες προσαυξανόμενη μόνο γι’ αυτούς που έχουν παιδιά έως και τα 2100 ευρώ) το ποσοστό των μισθωτών και των συνταξιούχων που εκτιμάται ότι θα πληρώσουν φόρο, αναμένεται να αυξηθεί από το 46,9% στο 50,9%. Αν στο δείγμα προστεθούν και οι αγρότες αλλά και οι ελεύθεροι επαγγελματίες, τότε εκτιμάται ότι φόρο (έστω και ένα ευρώ) θα πληρώνει το 63% των φορολογουμένων όταν πριν από τη μείωση του αφορολογήτου, το αντίστοιχο ποσοστό υπολογιζόταν στο 63,5%.
Αυτή η οριακή μείωση εξηγείται ως εξής: Μέχρι και το 2015, οι αγρότες δεν είχαν πρόσβαση στο αφορολόγητο ενώ μετά την τελευταία νομοθετική αλλαγή θα έχουν. Έτσι, αυτό που έγινε είναι ότι θα μειωθεί ο αριθμός των μισθωτών και των συνταξιούχων που θα είναι εντελώς αφορολόγητοι και θα αυξηθεί ο αριθμός των αγροτών οι οποίοι δεν θα πληρώνουν ούτε ένα ευρώ φόρο (σ.σ ουσιαστικά οι αγρότες δεν θα επιβαρύνονται παρά ελάχιστα καθώς το εισόδημα που δηλώνουν είναι πολύ χαμηλότερο των 8500 ευρώ ετησίως).
fpress.gr
Σε αυτή τη φάση, η μείωση του αφορολογήτου μπορεί να… εξυπηρετήσει δύο στόχους στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης με τους «θεσμούς»:
1. Να κλείσει το δημοσιονομικό κενό που εντοπίζουν οι θεσμοί για το 2018. Το κενό αυτό προσδιορίζεται από τους θεσμούς στα 700 εκατ. ευρώ. Η ελληνική κυβέρνηση υποστηρίζει ότι έχει προτείνει εναλλακτικά μέτρα που έχουν συμφωνηθεί και κατεβάζουν το κενό στα 200-300 εκατ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, για να κλείσει κενό 700 εκατ. ευρώ αποκλειστικά από τη μείωση της έκπτωσης φόρου, αυτή θα πρέπει να μειωθεί τουλάχιστον κατά 200 ευρώ με ισόποση ετήσια ζημιά στον προϋπολογισμό όλων των νοικοκυριών. Η ζημιά των 200 ευρώ, θα αποτυπωθεί στην πράξη ως αύξηση της παρακράτησης φόρου κατά 16 ευρώ τον μήνα από τον Ιανουάριο του 2018 και μετά. Για να καλυφθεί μια «τρύπα» της τάξεως των 200-300 εκατ. ευρώ, η μείωση της έκπτωσης φόρου μπορεί να περιοριστεί στα 100 ευρώ και η ζημιά στον μηνιαίο προϋπολογισμό μισθωτών και συνταξιούχων να περιοριστεί περίπου στα 8-9 ευρώ.
2. Να κλείσει την τεράστια τρύπα που εντοπίζει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στους προϋπολογισμούς της Ελλάδας από το 2019 και μετά. Η τρύπα αυτή, έχει ποσοτικοποιηθεί στα 4,5 δις. ευρώ και προφανώς δεν μπορεί να κλείσει αποκλειστικά με τη μείωση του αφορολογήτου καθώς για να γίνει αυτό, η έκπτωση φόρου θα πρέπει να πέσει από τα 1900 ευρώ που είναι σήμερα, ακόμη και πάνω από τα 1000 ευρώ κάτι που σημαίνει ότι το αφορολόγητο μπορεί να περιοριστεί ακόμη και στις 3500 ευρώ. Η ετήσια επιβάρυνση για μισθωτούς και συνταξιούχους, θα μπορούσε να φτάσει σε μια τέτοια περίπτωση ακόμη και στα 1000 ευρώ.
Η προσπάθεια της ελληνικής πλευράς είναι να επικαλεστεί τα υψηλά δημοσιονομικά πλεονάσματα του 2016 και να κατεβάσει τον συνολικό λογαριασμό των μέτρων για μετά το 2019 στα 2,5 δις. ευρώ. Για να χρηματοδοτηθεί αυτό, απαιτείται μείωση του αφορολογήτου στα 6000 ευρώ που σημαίνει ότι η έκπτωση φόρου θα πρέπει να κατέβει από τα 1900 ευρώ που είναι τώρα, στα 1400 ευρώ. Με βάση τα εισοδήματα του 2014 (έτος κατά το οποίο εφαρμόστηκε η έκπτωση φόρου των 2100 ευρώ η οποία και μειώθηκε μετά τη συμφωνία του περασμένου Μαίου) φόρο εισοδήματος πλήρωσαν το 46,9% των νοικοκυριών.
Μετά τη μείωση της φορολογικής έκπτωσης (σ.σ η έκπτωση αντί για 2100 ευρώ σε όλους μειώθηκε στα 1900 ευρώ για τους εργένηδες προσαυξανόμενη μόνο γι’ αυτούς που έχουν παιδιά έως και τα 2100 ευρώ) το ποσοστό των μισθωτών και των συνταξιούχων που εκτιμάται ότι θα πληρώσουν φόρο, αναμένεται να αυξηθεί από το 46,9% στο 50,9%. Αν στο δείγμα προστεθούν και οι αγρότες αλλά και οι ελεύθεροι επαγγελματίες, τότε εκτιμάται ότι φόρο (έστω και ένα ευρώ) θα πληρώνει το 63% των φορολογουμένων όταν πριν από τη μείωση του αφορολογήτου, το αντίστοιχο ποσοστό υπολογιζόταν στο 63,5%.
Αυτή η οριακή μείωση εξηγείται ως εξής: Μέχρι και το 2015, οι αγρότες δεν είχαν πρόσβαση στο αφορολόγητο ενώ μετά την τελευταία νομοθετική αλλαγή θα έχουν. Έτσι, αυτό που έγινε είναι ότι θα μειωθεί ο αριθμός των μισθωτών και των συνταξιούχων που θα είναι εντελώς αφορολόγητοι και θα αυξηθεί ο αριθμός των αγροτών οι οποίοι δεν θα πληρώνουν ούτε ένα ευρώ φόρο (σ.σ ουσιαστικά οι αγρότες δεν θα επιβαρύνονται παρά ελάχιστα καθώς το εισόδημα που δηλώνουν είναι πολύ χαμηλότερο των 8500 ευρώ ετησίως).
fpress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου