ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2017

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ Χ.ΣΠΙΡΤΖΗ ΣΤΟΝ 93,4 ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΕΟ ΦΟΡΕΑ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (ΗΧΗΤΙΚΟ).

 Δελτία Τύπου



17/01/2017

Συνέντευξη υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στο ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο Θεσσαλονίκης 93.4» και τους δημοσιογράφους Απ. Λυκεσά και Λ. Αρβανίτη


ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι μαζί μας ο κύριος Σπίρτζης και νομίζω ότι θα έχουμε να πούμε ενδιαφέροντα πράγματα. Στήστε αυτί. Καλημέρα σας κύριε Σπίρτζη. Τι κάνετε; Είστε καλά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα. Μια χαρά είμαι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ξεκινήσουμε ρωτώντας αν θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που είπατε, δηλαδή θα αποστείλετε εντός 10 ημερών στην Περιφερειακή Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων Κεντρικής Μακεδονίας το προσχέδιο, εξ’ όσων καταλάβαμε, του νομοσχεδίου για την επόμενη μέρα στις αστικές συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης ή συνολικά στις συγκοινωνίες.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι το προσχέδιο είναι σχεδόν έτοιμο. Προφανώς θα τηρήσουμε το χρονοδιάγραμμα και μένει ακόμη να κάνουμε αρκετές συναντήσεις και με άλλους φορείς για να έχουμε την απαραίτητη διαβούλευση, που είναι ουσιαστική διαβούλευση. Και αυτό είναι το σημαντικό, γιατί ακούω φωνές διαμαρτυρίας από στελέχη της Νέας Δημοκρατίας ότι δεν πήγαμε σε έναν διάλογο, δίνοντας τους το σχέδιο νόμου. Αυτή είναι μια διαβούλευση που είχε συνηθίσει να κάνει η ΝΔ και οι προηγούμενες κυβερνήσεις για τα μάτια του κόσμου. (…)  Η δική μας θεώρηση είναι ότι παρουσιάζουμε τις βασικές πολιτικές γραμμές και την πρόταση μας με τεκμηρίωση, συζητάμε με τους φορείς της πόλης και στη συνέχεια έχουμε ένα σχέδιο νόμου για να δούμε αν ενδιαφέρει την τοπική αυτοδιοίκηση ή τους άλλους φορείς για να συμμετέχουν ή ποια είναι η πρόταση τους για το πώς θα σχεδιάσουμε για τις επόμενες αρκετές δεκαετίες τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης….
(διακοπή γραμμής για τεχνικούς λόγους)
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιους άλλους φορείς δηλαδή έχετε στο πρόγραμμα, για να δείτε και να ενημερώσετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σίγουρα την Περιφέρεια και ίσως κάποιους επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς, που έχουν δείξει ενδιαφέρον να καταθέσουν τις προτάσεις τους, πριν οριστικοποιηθεί το σχέδιο νόμου και αποσταλεί στη Βουλή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συνάντηση με τους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ θα έχετε το επόμενο διάστημα; Η διοίκηση φαντάζομαι δεν εμπλέκεται με κανένα τρόπο στο συγκεκριμένο σχέδιο. Με τους εργαζόμενους θα μιλήσετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα να μιλήσουμε με τους εργαζόμενους. Έτσι κι αλλιώς αυτό που θα προβλέψουμε και έχουμε δεσμευτεί για αυτό είναι ότι δεν υπάρχει ούτε ένας εργαζόμενος που να διακινδυνεύσει να μπει σε αμφισβήτηση η θέση εργασίας του. Θα μεταφερθούν όταν ολοκληρωθεί η σύμβαση του ΟΑΣΘ στους νέους φορείς που θα γίνουν, για να προσφέρουν το μεταφορικό έργο που υπάρχει ανάγκη να δοθεί στους πολίτες της Θεσσαλονίκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι αντιδράσεις και στη σύσκεψη του Σαββάτου μέσα από τους δημάρχους ποιες ήταν; Υπήρχε δηλαδή αντίδραση; Γιατί δημόσια δεν εκφράστηκε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θετικό κλίμα υπήρχε, όχι αντίδραση. Πιστεύω ότι υπήρχε ένας κοινός τόπος, ότι πρέπει να γίνουν δύο δημόσιοι φορείς  αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη. Ο ένας θα αναλάβει να έχει το σχεδιασμό και τον έλεγχο του φορέα λειτουργίας. Θα πρέπει να έχει στις δικές του ευθύνες, στις δικές του αρμοδιότητες τις αστικές συγκοινωνίες, αλλά  και τις περιαστικές συγκοινωνίες. Άρα μιλάμε για όλο το νομό Θεσσαλονίκης, όλη την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης. Να έχει και να συντονίζει επομένως και τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης όσον αφορά το μεταφορικό τους έργο, μέσα στο νομό και βέβαια αν υπάρχουνε πρωτοβουλίες της τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλων σε σχέση με αστικές συγκοινωνίες ακτοπλοϊκές, να ενταχθούν κι αυτές σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό ή κάποιο άλλο μελλοντικό έργο μέσων σταθερής τροχιάς που πιθανά  κάποια στιγμή να γίνει. Επομένως ο ένας φορέας είναι απαραίτητο να υπάρχει. Σήμερα αυτός ο φορέας όσον αφορά και το ελεγκτικό κομμάτι, αλλά και το κομμάτι του προγραμματισμού και του σχεδιασμού είναι ένα συμβούλιο. Το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, ο γνωστός ΣΑΣΘ. Είναι ένα συμβούλιο που είναι υποστελεχωμένο…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν έχει λειτουργήσει ποτέ πρακτικά…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν μπορεί να ανταποκριθεί με το στελεχιακό δυναμικό που έχει. Όχι όσον αφορά την ποιότητα του. Ίσα ίσα… όσον αφορά όμως τους ανθρώπους, το πλήθος των ανθρώπων που είναι εκεί και τις ανάγκες που χρειάζεται να καλύψει, δεν μπορεί να ανταποκριθεί. Μιλάμε για ένα συμβούλιο επί της ουσίας, όχι έναν οργανισμό, που έχει τέσσερις – πέντε εργαζόμενους. Δεν έχει τα εργαλεία, δεν του έχουν δοθεί και τα εργαλεία από τον ΟΑΣΘ για να προχωρήσει σε ένα πιο σοβαρό ελεγκτικό ρόλο, που όφειλε να έχει. Και  αυτός ο νέος φορέας προφανώς θα αναβαθμιστεί και θα λειτουργεί, όπως λειτουργεί  και ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας και με το στελεχιακό δυναμικό που πρέπει να έχει, αλλά και με την υποδομή, που οφείλει να έχει ένας τέτοιος οργανισμός, για να μπορέσει να ανταπεξέλθει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Με τι λεωφορεία σε πρώτη φάση πριν το μετρό θα γίνει αυτό; Τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ; Άλλα λεωφορεία; Θα αγοραστούν; Θα ενοικιαστούν; Έχετε σχέδιο επ’ αυτού;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, έχουμε σχέδιο επ’ αυτού και θα παρουσιαστεί την ώρα που πρέπει. Είναι πάρα πολύ νωρίς. Θα εξαρτηθεί από την χρηματοδότηση, που θα εγκριθεί από τις Ευρωπαϊκές τράπεζες, τις παγκόσμιες τράπεζες, από την κατάσταση που θα είναι τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ όταν θα δοθούν στο ελληνικό δημόσιο. Απ’ ότι γνωρίζετε στη σύμβαση που υπάρχει η κινητή και ακίνητη περιουσία του ΟΑΣΘ  θα έπρεπε να έχει παραδοθεί στο ελληνικό δημόσιο την 1/1/2010. Αυτή η ημερομηνία κάποιοι ισχυρίζονται ότι έχει μετατεθεί με τη λήξη τις σύμβασης του ΟΑΣΘ. Επομένως πρέπει να δούμε ποια περιουσία από την υπάρχουσα του ΟΑΣΘ υπάρχει, πού υπάρχει. Τι έχει αποσβεστεί, τι δεν έχει και αυτό προφανώς δεν είναι μια δουλειά που θα γίνει από το Υπουργείο, από τις υπηρεσίες του. Είναι μια δουλειά που θα γίνει από τους οργανισμούς των αστικών συγκοινωνιών και από συμβούλους που θα αναλάβουν όλη αυτή τη δουλειά. Άρα είναι πολύ νωρίς για να συζητάμε τέτοια θέματα. Η γνώμη μου είναι - και συμπίπτει η γνώμη μου με την άποψη αρκετών δημάρχων – ότι από τη στιγμή που θα υπάρχει το μετρό σε λειτουργία, θα πρέπει να υπάρχει ένας άλλος σχεδιασμός, θα πρέπει να υπάρχουν λεωφορεία νέας γενιάς ή δυνατόν και ηλεκτρικά. Μικρά λεωφορεία, που να χωράνε μέσα στους στενούς δρόμους του αστικού ιστού και να μεταφέρουν τους πολίτες στους σταθμούς του μετρό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ οι Θεσσαλονικείς, πότε θα μπορέσουν να πουν ΟΑΣΘ τέλος και βλέπω όμως άλλα λεωφορεία στους δρόμους. Πότε δηλαδή εσείς υπολογίζετε και προφανώς εντάξει μιλάμε για αποκλίσεις σχετικά μεγάλες, να δούμε όμως τον καινούργιο φορέα στους δρόμους της πόλης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το 2019 ή νωρίτερα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν ολοκληρωθεί η συγκρότηση αυτών των οργανισμών και η στελέχωση τους, που να μπορούν να ανταπεξέλθουν, μπορούμε να πάμε και νωρίτερα από το 2019. Αυτό είναι ένα θέμα. Δεν μπορούμε να πάμε αργότερα του 2019 όμως. Αυτό λοιπόν είναι ένα θέμα που σχετίζεται με το μεταφορικό έργο, με το εάν ο ΟΑΣΘ επιτέλους θα ανταποκριθεί στην εκτέλεση της σύμβασης που έχει, γιατί από αυτά που γνωρίζουμε δεν έχει ανταποκριθεί μέχρι τώρα. Έχει πολύ μικρότερο ποσοτικό έργο σε σχέση με αυτό που ορίζεται να εκτελέσει. Οι απαντήσεις που έχουμε πάρει πραγματικά δεν είναι πειστικές, δηλαδή έχουμε ενημερωθεί από τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ ότι αρρωσταίνουν σε πολύ μεγάλα ποσοστά οι οδηγοί του ΟΑΣΘ. Για αυτό δεν βγαίνουν τα λεωφορεία. Αυτό είναι ένα θέμα που πρέπει να απασχολήσει πραγματικά. Γιατί δεν μπορεί οι Θεσσαλονικείς να ταλαιπωρούνται κάθε φορά από την μείωση του μεταφορικού έργου, που οφείλει ο ΟΑΣΘ να παραδώσει. Για αυτό παίρνει τις επιδοτήσεις, που είναι και πλούσιες, από το ελληνικό δημόσιο. Δεν μπορεί λοιπόν να δημιουργεί άλλου είδους προβλήματα στην πόλη και στην ζωή της.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το βασικό ερώτημα είναι αν η σύμβαση με τον ΟΑΣΘ θα τρέχει κανονικά μέχρι το 2019;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό είναι ένα ερώτημα που θα το λύσουν τα αρμόδια όργανα. Δεν είναι πολιτική αυτή η απόφαση ,μόνο. Είναι μια απόφαση που έχει και νομική διάσταση. Επομένως το εάν έχει λήξει η σύμβαση του ΟΑΣΘ ή πότε λήγει η σύμβαση του ΟΑΣΘ, τα αρμόδια όργανα θα το εκτιμήσουν και θα αποφασίσουν. Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι ισχύει και είναι ψηφισμένη η Ευρωπαϊκή Οδηγία για τις αστικές συγκοινωνίες. Έχει συγκεκριμένες ημερομηνίες τις οποίες η χώρα δεν μπορεί να παραβεί. Άρα δεν μπορεί να παραβεί και το Υπουργείο, δεν μπορεί αν παραβεί και ο ΟΑΣΘ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει ένα πόρισμα, το οποίο δημοσιεύεται για τον ΟΑΣΘ. Έχετε υπόψη σας τα στοιχεία προφανώς. Εσείς πως σκοπεύετε να κινηθείτε σχετικά με αυτό το θέμα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το πόρισμα για τον ΟΑΣΘ έχει πάρα πολλά σημεία, τα οποία χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης και έχει και πάρα πολλά σε άλλες αναφορές που δεν χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης. Θα  αποσταλούν στα αρμόδια όργανα είτε αυτά αφορούν την δικαιοσύνη, είτε αφορούν την εκτέλεση της σύμβασης για να κινηθούν περαιτέρω διαδικασίες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το κομμάτι το χρηματοδοτικό το έχετε δεμένο; Κι αυτό το λέω γιατί αν δεν πάνε τα πράγματα με τον ΟΑΣΘ όπως τα θέλετε μένετε χωρίς υποδομές, χωρίς λεωφορεία, χωρίς εργοτάξια. Χωρίς όλη την βασική υποδομή. 
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πως θα γίνει αυτό που μου λέτε; Δεν το καταλαβαίνω.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν ξεκινήσετε έναν φορέα από το μηδέν πρακτικά και δεν καταλήξει κάπου η ιστορία με τον ΟΑΣΘ θα πρέπει να προχωρήσετε ….
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Με συγχωρείτε, γιατί λέτε από το μηδέν; Οι φορείς αυτοί έχουν επί της ουσίας, όπως και όλοι οι φορείς που δημιουργούνται, συγκεκριμένους τομείς. Δεν ξεκινάμε από το μηδέν. Υπάρχει η εμπειρία των Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας. Υπάρχει ένα τεράστιο έργο που ολοκληρώνεται για τη Θεσσαλονίκη που είναι το μετρό. Υπάρχει το ανθρώπινο δυναμικό του ΟΑΣΘ, που θα μεταφερθεί στους νέους φορείς και υπάρχει και νέο προσωπικό, που θα προσληφθεί με διαφανείς διαδικασίες, για να υπηρετήσει σε αυτούς τους οργανισμούς. Οι δύο οργανισμοί θα χρειαστούν πολύ περισσότερο προσωπικό από αυτό που υπηρετεί σήμερα στον ΟΑΣΘ, για να μπορέσουν να εκπληρώσουν το μεταφορικό έργο και τον σχεδιασμό των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Υπάρχει η κινητή και ακίνητη περιουσία του ΟΑΣΘ, που έχει ή δεν έχει αποσβεστεί, που θα μεταφερθεί σύμφωνα με τη σύμβαση στο ελληνικό δημόσιο. Πως ξεκινάμε από την αρχή;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό αν μιλήσουμε για το 2019, με λήξη της σύμβασης με τον ΟΑΣΘ και μεταφερθεί η κινητή και ακίνητη περιουσία. Σε διαφορετική περίπτωση πρέπει να αγοραστούν λεωφορεία, πρέπει να βρεθούν οι χώροι.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: …Μέχρι το 2019 έχουμε μπροστά μας τρία χρόνια. Αν είναι το 2019 η ημερομηνία, αν φροντίσουνε οι διοικήσεις και τα στελέχη των άλλων οργανισμών να ολοκληρώσουν το έργο τους νωρίτερα. Αυτό θα είναι ευχής έργον, αλλά σε κάθε περίπτωση προφανώς θα πρέπει να αγοραστούν και καινούργια λεωφορεία και στην Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα. Θα πρέπει να υπάρχει νέος εξοπλισμός, θα πρέπει να υπάρχουν νέα συστήματα, όπως το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ώστε να έχουμε ένα ενιαίο σύστημα και για τα λεωφορεία και για το μετρό της Θεσσαλονίκης, για να μας επιτραπεί να κάνουμε πολύ καλύτερες κοινωνικές πολιτικές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, πως όμως γίνεται; Γιατί στη βασική λογική της αντίληψης που έχετε θέσει είναι ότι αυτό το σχήμα θα κοστίζει λιγότερο από αυτό που πληρώνει το δημόσιο στον ΟΑΣΘ σήμερα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: τα τελευταία 10 χρόνια ο ΟΑΣΘ έχει λάβει περίπου 1 δις ευρώ…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε όμως νωρίτερα ότι οι δύο οργανισμοί θα έχουν πολύ περισσότερο προσωπικό από αυτό που θα έχει ο ΟΑΣΘ. Αν έχει περισσότερους εργαζόμενους πως θα είναι μικρότερο το κόστος;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα δείτε τις αμοιβές, που έχουν οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ, να τις συγκρίνετε με τους καθηγητές πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης ή με το πλήθος των επιστημόνων, που εργάζονται στη Θεσσαλονίκη, γιατί πάρα πολλοί είναι άνεργοι. Είναι μια βαριά κληρονομιά αυτή από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και θα βρείτε μόνος σας την απάντηση στο ερώτημα που μου θέσατε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί ήδη από την πλευρά της ΝΔ η ένσταση  που εγέρθηκε είναι ότι αυτό που πάει να στηθεί είναι ένα κρατικό μόρφωμα, στο οποίο θα γίνουν απλώς προσλήψεις. Θα φορτωθεί με προσωπικό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε. Η Νέα Δημοκρατία μπορεί να θέλει να καλύψει τις αμαρτίες από το 1957 μέχρι σήμερα που έχει χτίσει, για να εξυπηρετήσει τις παλαιοκομματικές και πολιτικές σκοπιμότητες που έχει στην Θεσσαλονίκη. Εμείς δεν θα ακολουθήσουμε την πολιτική της ΝΔ, ούτε στους μηχανισμούς που έχει στήσει, ούτε στον τρόπο που έχει στήσει αυτούς τους μηχανισμούς. Να μας πει λοιπόν η ΝΔ, που είναι αντικρατιστές και νεοφιλεύθεροι, αν το μοντέλο που έχει υπηρετήσει όλα αυτά τα χρόνια, για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, ο ΟΑΣΘ, είναι το μοντέλο που προτείνει στην ελληνική κοινωνία. Δεν έχω καμιά αμφιβολία ότι αυτό είναι. Είναι ένα μοντέλο που ακόμη και κοινωνικά αγαθά όπως οι αστικές συγκοινωνίες ή όπως το νερό ή όπως το ρεύμα, θέλουν να το αντιμετωπίζουν ως εμπόρευμα. Είναι ένα μοντέλο που έχει πάρα πολλά έξοδα σε σχέση με αυτά που παρέχει στην κοινωνία. Είναι ένα μοντέλο που ευνοεί σκανδαλωδώς κάποιους δικούς τους και πληρώνουν οι πλατιές μάζες των Ελλήνων πολιτών. Επομένως καλό θα ήταν η ΝΔ να μας πει αυτό που 60 χρόνια υπηρετεί  με συνέπεια και μέσα από τέτοιους μηχανισμούς αναπαράγεται 60 χρόνια, αν είναι και η πρόταση της για το μέλλον. Είμαστε βέβαιοι ότι αυτή είναι η πρόταση της για το μέλλον και είμαστε - αν θέλετε -  σίγουροι, γιατί το έχουμε ζήσει στο παρελθόν το πώς η ΝΔ πιστεύει ότι πρέπει να μετεξελιχθεί το ελληνικό δημόσιο και οι φορείς, που πρέπει να έχουν δημόσιο χαρακτήρα. Άλλωστε δεν είναι η πρώτη φορά που στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών επιχειρεί η ΝΔ να περάσει τις εταιρείες αυτές σε ιδιώτες. Το είχε πράξει και στην Αθήνα ο πατέρας του προέδρου της ΝΔ, του Κυριάκου Μητσοτάκη….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είχατε εσείς κάποια ενόχληση από τους τοπικούς βουλευτές της ΝΔ; Γιατί στις μεγάλες κρίσεις με τον ΟΑΣΘ, πέρα του ότι έβγαιναν εδώ και στα τοπικά μέσα, είχαν επιδιώξει και να σας συναντήσουν. Νομίζω είχατε συναντηθεί και με τους τοπικούς βουλευτές.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπήρξε κάποια εναλλακτική; Υπήρχε υπεράσπιση του μοντέλου αυτού;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι. Στην συζήτηση που έγινε στη συνάντηση, - εγώ θέλω να είμαι ειλικρινής υπήρχε ένα πολύ θετικό κλίμα - , δεν υπήρχε υπεράσπιση του ΟΑΣΘ, υπήρχε μια ενημέρωση από τη δική μου την πλευρά, του πως θα αντιμετωπίσουμε το θέμα της μη καταβολής των δεδουλευμένων των εργαζομένων τότε από τον ΟΑΣΘ. Αυτό δηλαδή που είχε οδηγήσει τους εργαζόμενους να κάνουν τις κινητοποιήσεις. Αυτό είναι ένα θέμα που έχει ξεπεραστεί. Δεν πιστεύω ότι ο ΟΑΣΘ έχει έστω και 1 ευρώ απλήρωτο σε εργαζόμενους. Αν και σήμερα ή στο επόμενο χρονικό διάστημα υπάρχει έστω και 1 ευρώ απλήρωτο σε εργαζόμενο από την διοίκηση του ΟΑΣΘ, μιλάμε για μια ιστορία που είναι προδήλως στημένη, με τα λεφτά που έχουν δοθεί στον ΟΑΣΘ και όχι ότι ο ΟΑΣΘ αντιμετωπίζει άλλου είδους προβλήματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η σχέση σας δηλαδή σήμερα με τον ΟΑΣΘ ποια είναι γιατί από την άλλη ας πούμε έχει ακουστεί ότι η επίθεση Σπίρτζη στον ΟΑΣΘ γίνεται περισσότερο ας πούμε για να θολώσουν τα νερά, δεν είναι ουσιαστική, αυτό είναι το ένα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ποια νερά να θολώσουμε, τα νερά είναι θολωμένα 60 χρόνια στον ΟΑΣΘ. 60 χρόνια ο ΟΑΣΘ δεν δίνει στοιχεία, δεν παρέχει το μεταφορικό έργο που όφειλε να παρέχει, δεν υπάρχει διαφάνεια στις αμοιβές των προμηθευτών του ΟΑΣΘ, δεν υπάρχει διαφάνεια στις αμοιβές των εργαζομένων του ΟΑΣΘ, διαβάστε και τη σύμβαση που με χαρά η ΝΔ πιθανά και το ΠΑΣΟΚ υπερασπίζεται, και να δούμε που είναι τα θολά νερά και ποιος θέλει να τα κάνει διαυγή. Για να δούμε τι στοιχεία έχει παράσχει στο ΣΑΣΘ, για να δούμε γιατί υποχρεωθήκαμε να στείλουμε το σώμα επιθεωρητών να ελέγξει αυτά που ο ΟΑΣΘ δεν έδινε ως στοιχεία, για να δούμε που απασχολούνται οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ και με ποιες ειδικότητες, τι δαπάνες γίνονται, σε τι ποσά, με ποιες διαγωνιστικές διαδικασίες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα από το πόρισμα έχετε μια συνολική εικόνα τέτοια δηλαδή η οποία τι σας λέει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχουμε μια συνολική εικόνα έτσι κι αλλιώς και όχι μόνο από το πόρισμα. Είναι βέβαιο ότι ο ΟΑΣΘ δεν είναι ένας οργανισμός που η Θεσσαλονίκη και η χώρα είναι περήφανη για τη λειτουργία του και το παρεχόμενο έργο. Είναι δεδομένο ότι έχουν δημιουργηθεί πάρα πολλά προβλήματα στην εκτέλεση της σύμβασης που υπάρχει και το πρώτο πρόβλημα που υπάρχει είναι ότι δεν υπάρχει κανενός είδους αξιόπιστος μηχανισμός ελέγχου. Αυτό το εκμεταλλεύεται ο ΟΑΣΘ. Οι απαντήσεις ότι αρρωσταίνουν οι οδηγοί π.χ. για αυτό δεν βγαίνουν το σύνολο των λεωφορείων στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, καταλαβαίνετε και σε τι επίπεδο ετοιμότητας, σχεδιασμού και παρεχόμενου έργου προς τους πολίτες της Θεσσαλονίκης όλα αυτά τα χρόνια έχει προχωρήσει ο ΟΑΣΘ. Και να σας πω κάτι, υπάρχουν έτσι κι αλλιώς ότι και να λέει ο υπουργός ή ο οποιοσδήποτε βουλευτής ή στέλεχος του κάθε κόμματος, υπάρχει η καθημερινότητα του πολίτη της Θεσσαλονίκης. Υπάρχει ο κόσμος που περιμένει στη στάση και δεν περνάει το δρομολόγιο, ή περνάει με καθυστέρηση, υπάρχουν τα λεωφορεία που έχουν συγκεκριμένη όχληση στη ζωή της πόλης, υπάρχουν άλλα πράγματα όπως η μη μετακίνηση των ανέργων την ίδια στιγμή που ο ΟΑΣΘ ζητάει εκατομμύρια για αποζημίωση για τα πρόστιμα που έχει βάλει στους ανέργους, υπάρχει ένα κοινωνικό εντός εισαγωγικών έργο των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης που χρυσοπληρώνεται κάθε χρόνο για να μπορούν να μεταφερθούν οι φοιτητές, οι πολίτες που έχουν ιδιαίτερα προβλήματα, και είναι ένα αντικείμενο, κάθε χρόνο, διεκδικήσεων του ΟΑΣΘ πολλών εκατομμυρίων που δεν συνάδει με το έργο που παρέχει. Άρα αυτό το ξέρουν, και οι πολίτες, το ξέρουν οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, το ξέρουν οι βουλευτές της Θεσσαλονίκης, το ξέρει όλη η Ελλάδα. Δεν μπορεί αυτή η κατάσταση να συνεχιστεί έτσι και να συνεχίσουμε να έχουμε αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη στη λογική της ΝΔ, δηλαδή στο να έχουμε ιδιωτικές αστικές συγκοινωνίες, ξέρουμε ότι θα μας κατηγορήσουν για μια ακόμη φορά για κρατιστές, δεν είμαστε κρατιστές αλλά δεν υπάρχει και περίπτωση να μην υπερασπίσουμε όσο μπορούμε συγκεκριμένα κοινωνικά αγαθά που πρέπει και οφείλουν να είναι δημόσια και αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τις πολιτικές δυνάμεις που υπάρχουν σήμερα στην κυβέρνηση και με την πολιτική ή ιδεολογική οπτική γωνία ...
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: κύριε Σπίρτζη πότε θα είναι έτοιμο το σχέδιο αυτό που ετοιμάζετε, δηλαδή πότε θα έρθει ας πούμε στη βουλή και αφού ψηφιστεί θα συγκροτηθούν ας πούμε αυτά τα δύο σώματα για να αρχίσει αυτή η δουλειά που λέτε. Πόσο χρόνο θα μας πάρει ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, πρώτα πρέπει να ψηφιστεί από τη βουλή και μετά να προχωρήσουμε σε συγκρότηση των δύο νέων φορέων. Αυτό που εκτιμούμε είναι ότι δεν θα αργήσουν. Θα είναι στις αρχές, στους πρώτους μήνες δηλαδή του 2017...
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αρχές του ’17 δηλαδή ας πούμε να εννοήσω μέχρι Μάρτιο γιατί μετά πάμε για μέσα του ’17. Δηλαδή μέσα στο δίμηνο τι θα έχει γίνει, θα έχει γίνει και το νομοσχέδιο, θα έχει περάσει και από τη βουλή ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ε, βέβαια θα έχει γίνει το νομοσχέδιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα έχουν συσταθεί οι δύο φορείς δηλαδή.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το πρώτο βήμα για όλα αυτά που συζητάμε είναι το σχέδιο νόμου για να μπορέσουμε από εκεί και πέρα να πάμε πολλά βήματα παρακάτω.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία. Να κάνω λοιπόν εγώ την υπόθεση ότι 30 Μαρτίου ας πούμε θα έχει ψηφιστεί το νομοσχέδιο, θα έχουν συσταθεί τα δύο σώματα, τα οποία να κάνω μια υπόθεση επίσης τον Ιούλιο ή τον Αύγουστο θα σας δώσουν μια έκθεση που θα σας λένε ότι εμείς μπορούμε να κάνουμε διαγωνισμό για να πάρουμε λεωφορεία, αυτό σημαίνει δηλαδή ότι μπορούμε να καταγγείλουμε και νωρίτερα τη σύμβαση, θα το κάνετε, μέσα στο ’17 ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα εξαρτηθεί από πάρα πολλά πράγματα γιατί η προμήθεια τέτοιου εξοπλισμού όπως τα λεωφορεία και οι διαγωνισμοί αυτοί δεν είναι διαγωνισμοί που δυστυχώς μπορούν να γίνουν σε 2 ή σε 3 ή σε 4 μήνες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι, όχι. Η ερώτηση προφανώς είναι ότι αν με το νομοσχέδιο, με το κομμάτι δηλαδή του κοινοβουλευτικού έργου τελειώσετε εσείς νωρίς και υπάρχουν οι φορείς, και μπορούν να τρέξουν γρήγορα, μπει σε εφαρμογή πολύ νωρίτερα το σχέδιο «τελειώνουμε με τον ΟΑΣΘ». Αυτό φαντάζομαι, αυτό είναι το ερώτημα, ναι.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, κοιτάξτε. Τελειώνουμε με τον ΟΑΣΘ, δεν έχουμε καμία, πως να σας πω, καμία σκέψη, ή καμία αν θέλετε ιεράρχηση σε αυτό που πρέπει να κάνουμε για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, να κλείσουμε αύριο το πρωί τον ΟΑΣΘ. Έτσι, μακριά από εμάς τέτοια πράγματα. Ή έχουμε κάποιο μένος ας πούμε ενάντια στα στελέχη ή στην διοίκηση του ΟΑΣΘ. Αυτό που δεν πρόκειται να αφήσουμε είναι όσο διαρκεί η σύμβαση που υπερασπίζεται η ΝΔ και η κατάσταση που υπερασπίζεται η ΝΔ στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, να συνεχίζει να υπάρχει έτσι όπως υπάρχει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει περίπτωση ας πούμε να μείνει κάποια μέρα η Θεσσαλονίκη χωρίς λεωφορεία ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όσον αφορά τις υποχρεώσεις του κράτους απέναντι στον ΟΑΣΘ δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση. Όσον αφορά στις υποχρεώσεις...
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: του ΟΑΣΘ απέναντι στην πόλη, ναι, είναι ρευστό το πράγμα, το έχουμε δει.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: …Δεν μπορώ να κάνω τον μάντη σε αυτό γιατί με τις επιδοτήσεις που έχει πάρει ο ΟΑΣΘ όφειλε αν μη τι άλλο να μην έχει απλήρωτους τους εργαζόμενους, αν μη τι άλλο. Και από ότι ζήσαμε τα προηγούμενα χρόνια τους είχε απλήρωτους 2 μήνες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλουμε λίγο πολιτικά έτσι να μας πείτε κ. υπουργέ. Ο δήμαρχος ο κ. Μπουτάρης αν καταλάβαμε καλά είναι πολύ θερμός, ας χρησιμοποιήσω αυτή την έκφραση, με το σχέδιό σας, και να συμμετέχει κλπ. Προσθέτει βέβαια ότι θα ήθελε σε ότι αφορά τα λεωφορεία και ιδιώτες. Εσείς αυτό το αποκλείετε κατ’ αρχήν.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι. Σε πρώτη φάση το αποκλείουμε. Πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει λόγος να πάμε πάλι σε μία μετα - ΟΑΣΘ εποχή με τα χαρακτηριστικά του ΟΑΣΘ. Όπου έχουμε στη χώρα μας επιχειρήσει και όποιοι έχουν επιχειρήσει να έχουν ιδιωτικούς φορείς για να εκτελούν μεταφορικό έργο σε αστικούς ιστούς, έχουμε αντίστοιχα παραδείγματα, δεν είναι μόνο ο ΟΑΣΘ που έχει τέτοια παραδείγματα, υπάρχουν κάποια αστικά ΚΤΕΛ τα οποία επίσης έχουν πάρα πολλά προβλήματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλά εντάξει να μην μπούμε τώρα σε αυτό. Απλώς θέλω να ρωτήσω το εξής. Σας ρώτησα για τον κ. Μπουτάρη γιατί είπατε στην αρχή της κουβέντας ότι θα δείτε και τον κ. Τζιτζικώστα. Φαίνεται ότι έχουμε ένα δίπολο εξουσίας στην πόλη το οποίο δεν έχει και πολύ καλές σχέσεις παρά την προσπάθεια που κάνουν τελευταία έτσι να δείξουν ότι είναι λίγο βελτιωμένες. Αλλά φάνηκε αυτό από το γεγονός ότι ας πούμε ο κ. Τζιτζικώστας θύμωσε, ας πω τη λέξη σε εισαγωγικά, και είχε πει ότι θα ‘ρθει στη σύσκεψη, γιατί δεν τον καλέσατε, τώρα εσείς θα τον δείτε ιδιωτικά, θέλω να πω μπορεί να μπλέξουμε ας πούμε σε κανένα τέτοιο γαϊτανάκι, για το ποιος…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ε, όχι βέβαια. Κατ’ αρχάς δεν έχω παρακολουθήσει τις δηλώσεις του κ. Τζιτζικώστα, ούτε τις άκουσα, δεν νομίζω όμως ότι το να γίνονται συναντήσεις ή διαβούλευση όπως γινόταν μέχρι τώρα είναι ένα θετικό βήμα που λύνει προβλήματα. Δηλαδή, το να ανέβαινε ο υπουργός μεταφορών στην πόλη να συζητήσει με τους δημάρχους και τους συνεργάτες τους, να φέρναμε τον περιφερειάρχη και τους αντιπεριφερειάρχες να καταθέσουν τη δική τους άποψη και τους φορείς της πόλης είναι κάτι που συνηθίζεται, συνηθιζόταν στη Θεσσαλονίκη, έτσι όλοι μαζί να κάνουμε μία εκδήλωση και μία κουβέντα που στο τέλος δεν καταλήγει σχεδόν πάντα πουθενά, είναι μία συζήτηση κωφών, ο καθένας λέει τις απόψεις του και στο τέλος κατεβαίνει ένα σχέδιο νόμου από την εκάστοτε κυβέρνηση που δεν έχει λάβει υπόψη του τίποτε και κανέναν. Δεν θέλουμε αυτό. Εμείς πήγαμε, κάναμε έναν ουσιαστικό διάλογο με τον πρώτο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης, θα κάνουμε έναν αντίστοιχο διάλογο με την περιφέρεια, με τον δεύτερο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης, και με όποιο φορέα θέλει να καταθέσει τις δικές του απόψεις, και θα πάρουμε τις αποφάσεις που πρέπει να πάρουμε, λαμβάνοντας πολύ σοβαρά υπόψη μας τις θέσεις αυτές. Αν π.χ. να το εξειδικεύσω, οι δήμαρχοι της Θεσσαλονίκης έλεγαν δεν μας ενδιαφέρουν εμάς οι αστικές συγκοινωνίες, είμαστε πολύ χαρούμενοι που υπάρχει ο ΟΑΣΘ, βελτιώνεται το ποιοτικό έργο των αστικών συγκοινωνιών, τα λεωφορεία είναι υπέροχα, τα δρομολόγια είναι πολύ τακτικά, έχουμε ποιοτικό έργο, βεβαίως, θα το λαμβάναμε πολύ σοβαρά υπόψη μας στο σχεδιασμό που θα κάναμε. Θα πηγαίναμε πιθανά σε μια τροποποίηση της σύμβασης που υπάρχει. Αυτό όμως που είναι κοινός τόπος είναι ότι έχουμε μία πολύ κακή κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, έχουμε την τοπική αυτοδιοίκηση που θέλει να συμμετέχει ενεργά στο φορέα λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών, έχουμε δήμους οι οποίοι θέλουν να συμμετέχουν με την περιουσία που έχουν, π.χ. αυτός ο φορέας θα χρειαστεί να έχει αμαξοστάσιο, οι δήμοι έχουν ακίνητη περιουσία, μπορούν να παρέχουν τέτοιου είδους περιουσιακά στοιχεία στη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών, υπάρχουν δήμοι όπως ο δήμος Θεσσαλονίκης που έχει ξεκινήσει ήδη τις συζητήσεις με ευρωπαϊκές τράπεζες όπως η ευρωπαϊκή τράπεζα ανάπτυξης για να αγοράσει λεωφορεία και μάλιστα από ότι μας ενημέρωσαν ηλεκτρικά λεωφορεία που θα μπορούν να έχουν και χαμηλή όχληση για την πόλη και σε σχέση με τους ρύπους αλλά και σε σχέση με τον θόρυβο. Αυτά είναι πάρα πολύ θετικά και δείχνουν την αναγκαιότητα που υπάρχει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Θα κρατήσουμε αυτές τις παρατηρήσεις. Θα σας ξαναπεριμένουμε δηλαδή και για τις συναντήσεις με τον κ. Τζιτζικώστα και με τους άλλους φορείς και θα τα ξαναπούμε. Ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο σας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κι εγώ σας ευχαριστώ. Η πολιτική και οι αποφάσεις που θα ληφθούν και θα ακολουθούν την πόλη για αρκετές δεκαετίες, αν θέλετε τη γνώμη μου, δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται με τη λογική του «θύμωσε η Θυμιώ». Εδώ πρέπει να αφήσουμε λίγο τη λογική και την τακτική του μαυρογυαλούρου και του παλαιοκομματισμού και να δούμε τι πραγματικές ανάγκες έχει η πόλη, οι πολίτες και πως αυτές θα υλοποιηθούν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας ευχαριστούμε πολύ. Καλή σας μέρα. Ο υπουργός μεταφορών ο κ. Χρήστος Σπίρτζης ήταν μαζί μας.

Μπορείτε να ακούσετε τη συνέντευξη:ΕΔΩ
 yme.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου