Έναρξη σε τιμή υψηλότερη της περυσινής σεζόν αναμένεται να κάνει φέτος το πετρέλαιο θέρμανσης, καθώς η ανοδική τάση της διεθνούς τιμής του αργού των τελευταίων ημερών (13% σε μία εβδομάδα), σε συνδυασμό
με την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης από τα 230 στα 280 ευρώ το χιλιόλιτρο, ανατρέπει τις μέχρι πρότινος προβλέψεις για τιμές στα περυσινά επίπεδα.
Με βάση τις τιμές που διαμορφώθηκαν στην αγορά μέχρι και χθες, στις 15 Οκτωβρίου, ημέρα έναρξης διακίνησης του πετρελαίου θέρμανσης, η τιμή του αναμένεται να κινηθεί κοντά στα 92 λεπτά το λίτρο έναντι των 87 λεπτών το λίτρο πέρυσι.
Εάν δεν υπήρχε αύξηση της φορολογίας (ΕΦΚ και ΦΠΑ ), τότε το πετρέλαιο θέρμανσης θα έβγαινε τον Οκτώβριο στην αγορά στα 85 λεπτά το λίτρο, δηλαδή κατά δύο λεπτά χαμηλότερα από πέρυσι. Για τους δικαιούχους του επιδόματος θέρμανσης και υπό την προϋπόθεση ότι δεν διαφοροποιηθεί το ύψος του από τα 25 λεπτά το λίτρο που ορίστηκε πέρυσι, η τιμή διαμορφώνεται στα 67 ευρώ το λίτρο έναντι 62 λεπτά πέρυσι.
Το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να βγάλει μέσα στην εβδομάδα τη σχετική απόφαση, επανεκτιμώντας το νέο δεδομένο της αυξημένης φορολογίας που οδηγεί σε επιβάρυνση των τιμών και καθιστά ακόμη δυσκολότερη την πρόσβαση των νοικοκυριών στο καύσιμο. Πρέπει να σημειωθεί ότι πέρυσι οι δικαιούχοι επιδόματος ήταν 700 χιλιάδες, έναντι 1,1 εκατ. την αμέσως προηγούμενη χρονιά.
Το πώς θα κινηθεί η τιμή του καυσίμου κατά τη
διάρκεια της χειμερινής σεζόν θα εξαρτηθεί κατά βάση από την εξέλιξη της
τιμής του αργού στη διεθνή αγορά, κάτι που θα καθορίσουν οι συζητήσεις
στον ΟΠΕΚ σχετικά με τη συμφωνία για τη μείωση της παραγωγής.
Η αγορά δεν αναμένει πάντως αύξηση της ζήτησης, ακόμη και με χαμηλές τιμές πετρελαίου, καθώς εκτιμά ότι οι αυξημένες φορολογικές υποχρεώσεις των νοικοκυριών δεν επιτρέπουν και αύξηση δαπανών για πετρέλαιο θέρμανσης, ακόμη και στην περίπτωση ενός βαρύ χειμώνα που σε άλλες συνθήκες θα υποχρέωνε τους καταναλωτές να ανάψουν τους καυστήρες.
Αντιθέτως, η αγορά εκφράζει τη βεβαιότητα και την ανησυχία, ταυτόχρονα ότι φέτος τον χειμώνα αυτοί που θα «ζεσταθούν» θα είναι οι λεθρέμποροι – και αυτό για δύο λόγους: Ο ένας είναι η αύξηση του ΕΦΚ τόσο στο πετρέλαιο θέρμανσης όσο και στο πετρέλαιο κίνησης, που δημιουργεί μεγαλύτερο κίνητρο για λαθρεμπόριο και κυρίως η ανεπάρκεια της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων να ελέγξει το σύστημα εισροών - εκροών.
Οπως τονίζουν στην Καθημερινή στελέχη του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, ενώ το 99% των πρατηρίων έχει εγκαταστήσει το σύστημα εισροών-εκροών και το 94% αυτών αποστέλλει κανονικά τα στοιχεία στο υπουργείο Οικονομικών, αυτά ούτε ελέγχονται ούτε αξιοποιούνται από τη ΓΓΠΣ, λόγω έλλειψης στελέχωσης με το αναγκαίο προσωπικό. Δεν έχει καθοριστεί διαδικασία διασταύρωσης των στοιχείων που καταχωρίζει ο πρατηριούχος κατά την παραλαβή των καυσίμων.
«Με την υφιστάμενη διαδικασία οι πρατηριούχοι καταχωρίζουν μόνοι τους τα στοιχεία της προμηθεύτριας εταιρείας στο σύστημα και δεν υπάρχει τρόπος διασταύρωσης της ορθότητας αυτών των στοιχείων, καθώς το σύστημα δεν είναι αυτοματοποιημένο. Επίσης, δεν έχει δημιουργηθεί μηχανισμός πιστοποίησης και ελέγχου των εγκατεστημένων λογισμικών» εξηγεί ο πρόεδρος του
enikonomia.gr
Η αγορά δεν αναμένει πάντως αύξηση της ζήτησης, ακόμη και με χαμηλές τιμές πετρελαίου, καθώς εκτιμά ότι οι αυξημένες φορολογικές υποχρεώσεις των νοικοκυριών δεν επιτρέπουν και αύξηση δαπανών για πετρέλαιο θέρμανσης, ακόμη και στην περίπτωση ενός βαρύ χειμώνα που σε άλλες συνθήκες θα υποχρέωνε τους καταναλωτές να ανάψουν τους καυστήρες.
Αντιθέτως, η αγορά εκφράζει τη βεβαιότητα και την ανησυχία, ταυτόχρονα ότι φέτος τον χειμώνα αυτοί που θα «ζεσταθούν» θα είναι οι λεθρέμποροι – και αυτό για δύο λόγους: Ο ένας είναι η αύξηση του ΕΦΚ τόσο στο πετρέλαιο θέρμανσης όσο και στο πετρέλαιο κίνησης, που δημιουργεί μεγαλύτερο κίνητρο για λαθρεμπόριο και κυρίως η ανεπάρκεια της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων να ελέγξει το σύστημα εισροών - εκροών.
Οπως τονίζουν στην Καθημερινή στελέχη του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, ενώ το 99% των πρατηρίων έχει εγκαταστήσει το σύστημα εισροών-εκροών και το 94% αυτών αποστέλλει κανονικά τα στοιχεία στο υπουργείο Οικονομικών, αυτά ούτε ελέγχονται ούτε αξιοποιούνται από τη ΓΓΠΣ, λόγω έλλειψης στελέχωσης με το αναγκαίο προσωπικό. Δεν έχει καθοριστεί διαδικασία διασταύρωσης των στοιχείων που καταχωρίζει ο πρατηριούχος κατά την παραλαβή των καυσίμων.
«Με την υφιστάμενη διαδικασία οι πρατηριούχοι καταχωρίζουν μόνοι τους τα στοιχεία της προμηθεύτριας εταιρείας στο σύστημα και δεν υπάρχει τρόπος διασταύρωσης της ορθότητας αυτών των στοιχείων, καθώς το σύστημα δεν είναι αυτοματοποιημένο. Επίσης, δεν έχει δημιουργηθεί μηχανισμός πιστοποίησης και ελέγχου των εγκατεστημένων λογισμικών» εξηγεί ο πρόεδρος του
enikonomia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου