Το μεγαλειώδες συλλαλητήριο για τη Μακεδονία, η βίαιη επίθεση κατά του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, η απόφασή του να μην είναι υποψήφιος στις δημοτικές εκλογές του 2019, τα πρωτοφανή προβλήματα υδροδότησης μετά την βλάβη στον κεντρικό αγωγό της ΕΥΑΘ, και οι σημαντικές εξελίξεις στα έργα υποδομής της Θεσσαλονίκης αποτέλεσαν κάποια από τα σημαντικότερα γεγονότα για την πόλη για το έτος που θα αφήσουμε σε λίγο πίσω μας.
1. Συλλαλητήριο για τη Μακεδονία (21 Ιανουαρίου)
Οι εξελίξεις στο ονοματολογικό της ΠΓΔΜ, με αποκορύφωμα τη συμφωνία που υπέγραψαν Τσίπρας και Ζάεφ στις Πρέσπες για τη «Βόρεια Μακεδονία» , αποτέλεσαν το ζήτημα που απασχόλησε περισσότερο από κάθε άλλο τη χώρα τη χρονιά που φεύγει. Δύο μεγαλειώδη συλλαλητήρια σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, σοβαρά επεισόδια στο Πισοδέρι την ημέρα υπογραφής της συμφωνίας και στη Θεσσαλονίκη τον Ιούνιο αλλά και τον Σεπτέμβριο κατά την ομιλία του πρωθυπουργού στα εγκαίνια της 83ης ΔΕΘ, είναι τα πιο χαρακτηριστικά ορόσημα των έντονων αντιδράσεων και τριγμών που έχει προκαλέσει η Συμφωνία των Πρεσπών στην ελληνική κοινωνία και η οποία ενδέχεται να φέρει σημαντικές πολιτικές εξελίξεις όταν έρθει προς ψήφιση στη Βουλή, στις αρχές του νέου έτους. Τόσο στο Πισοδέρι όσο και στα εγκαίνια της ΔΕΘ υπήρξαν πρωτοφανή μέτρα αστυνόμευσης, ενώ έγιναν και σοβαρές καταγγελίες κατά της αστυνομίας για κατάχρηση χημικών και άσκηση υπέρμετρης βίας κατά των διαδηλωτών .
Η αρχή των κινητοποιήσεων κατά της χρήσης του όρου «Μακεδονία» στην ονομασία της γειτονικής χώρας έγινε στη Θεσσαλονίκη, στο μεγαλειώδες συλλαλητήριο που πραγματοποιήθηκε στις 21 Ιανουαρίου και έχει χαρακτηριστεί ως η μεγαλύτερη συγκέντρωση που έχει γίνει στην πόλη τα τελευταία 25 χρόνια. Σύμφωνα με τη συντονιστική επιτροπή του συλλαλητηρίου, το συγκεντρωμένο πλήθος ξεπέρασε το μισό εκατ., την ώρα που η αστυνομία υπολόγιζε τους συμμετέχοντες στους 90.000 . Ναυλώθηκαν περισσότερα από 375 λεωφορεία από όλη τη χώρα, ενώ αξιοσημείωτη ήταν η απόβαση έφιππων Κρητικών στην πόλη .
Μετά το συλλαλητήριο της 21ης Ιανουαρίου ακολούθησαν και άλλα σε ολόκληρη τη χώρα, με κορυφαίο αυτό που πραγματοποιήθηκε στην πλατεία Συντάγματος, στην Αθήνα, στις 4 Φεβρουαρίου, με ομιλητή τον Μίκη Θεοδωράκη, όπου, σύμφωνα με τους διοργανωτές συμμετείχαν πάνω από 1,5 εκατ., ενώ σύμφωνα με την αστυνομία οι συγκεντρωμένοι ήταν 140.000.
2. Κυκλοφοριακό: Ελεγχόμενη στάθμευση - πασαλάκια
Στις αρχές του 2018 μπαίνει σε κανονική λειτουργία από τον δήμο Θεσσαλονίκης το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης Thesi επιφέροντας σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητα κυρίως των μόνιμων κατοίκων της πόλης αλλά των επισκεπτών . Μετά τις αρχικές αντιδράσεις, ο δήμος προχώρησε σε βελτιωτικές κινήσεις δίνοντας επιπλέον θέσεις στάθμευσης σε μικρούς δρόμους σε μόνιμους κατοίκους . Παρά τις αρχικές αντιρρήσεις από διάφορες πλευρές, το νέο σύστημα φαίνεται ότι βελτίωσε την εικόνα σε σχέση με το κυκλοφοριακό της πόλης , ενώ συνέβαλε και στη σημαντική αύξηση των εσόδων του δήμου.
Ακόμα μία σημαντική παρέμβαση σε σχέση με το κυκλοφοριακό έγινε από τον κεντρικό δήμο το καλοκαίρι του 2018, όταν άρχισαν να τοποθετούνται πασαλάκια σε ολοένα και περισσότερους λεωφορειόδρομους και κεντρικούς δρόμους της πόλης (Λεωφόρος Στρατού, Παπαναστασίου, τον Νοέμβριο στη Μητροπόλεως κ.α. . Το μέτρο προκάλεσε τις αντιδράσεις των επαγγελματιών σε σχέση με τα προβλήματα που δημιουργούνται στις φορτοεκφορτώσεις αλλά από την άλλη φαίνεται να έχει τη σύμφωνη γνώμη της πλειοψηφίας των πολιτών, ενώ, σύμφωνα με τις μετρήσεις αρμόδιων φορέων, οι χρόνοι διαδρομής των λεωφορειακών γραμμών έχουν βελτιωθεί .
Η Voria.gr άνοιξε, με ειδικό αφιέρωμα , τον φάκελο του κυκλοφοριακού της Θεσσαλονίκης (περιφερειακός, φορτοεκφορτώσεις, διπλοπαρκαρισμένα, πιάτσες ταξί κ.ά) αλλά και των προοπτικών των αστικών συγκοινωνιών στην πόλη (ΟΑΣΘ, μετρό, θαλάσσια συγκοινωνία). Το αφιέρωμα μάλιστα κορυφώθηκε με την επιτυχημένη ημερίδα που διοργάνωσε η Voria.gr στις 28 Νοεμβρίου (δείτε εδώ), με κεντρικούς ομιλητές τους κ.κ. Χρήστο Σπίρτζη, Κατερίνα Νοτοπούλου, Κώστα Καραμανλή, Βούλα Πατουλίδου, Γιάννη Μπουτάρη και Παναγιώτη Παπαϊωάννου.
3. Εισβολή του Σαββίδη στην Τούμπα (11 Μαρτίου)
Τον γύρο του κόσμου έκανε η φωτογραφία της εισβολής του μεγαλομετόχου και προέδρου της ΠΑΕ ΠΑΟΚ, Ιβάν Σαββίδη, με όπλο, στον αγωνιστικό χώρο της Τούμπας μετά τη λήξη του κρίσιμου παιχνιδιού του πρωταθλήματος με την ΑΕΚ. Το γκολ του Βαρέλα στις καθυστερήσεις του αγώνα, που θα έδινε στον ΠΑΟΚ τη νίκη και μαζί μεγάλο προβάδισμα για τον τίτλο του πρωταθλητή Ελλάδος, ακυρώθηκε ως οφσάιντ από τον διαιτητή Κομίνη, εξοργίζοντας τον Ιβάν Σαββίδη, ο οποίος μπήκε στο γήπεδο ζητώντας από τους παίκτες της ομάδας του να αποχωρήσουν . Τελικά, η ΑΕΚ αποφάσισε να μην συνεχίσει στον αγώνα κερδίζοντάς τον στα χαρτιά και κατακτώντας τελικά το πρωτάθλημα, σε συνδυασμό με την αφαίρεση βαθμών που επιβλήθηκε στον ΠΑΟΚ. Ο Ιβάν Σαββίδης, ο οποίος τιμωρήθηκε με τριετή αποκλεισμό από τους αγωνιστικούς χώρους, με δήλωσή του αναγνώρισε το λάθος του και ζήτησε συγγνώμη, διαβεβαιώνοντας ότι δεν είχε την πρόθεση να διαπληκτιστεί με την αντίπαλη ομάδα ή με τους διαιτητές .
Να σημειωθεί πως ο Δικέφαλος του Βορρά πήρε άτυπη «εκδίκηση» από αυτόν του Νότου στις 12 Μαΐου, κατακτώντας και φέρνοντας για δεύτερη συνεχή χρονιά το Κύπελλο Ελλάδος στη Θεσσαλονίκη .
4. Μεγάλη βλάβη στον κεντρικό αγωγό της ΕΥΑΘ – Χωρίς νερό η Θεσσαλονίκη (27 Μαρτίου)
Το... μαρτύριο της σταγόνας υπέστη για σχεδόν μία εβδομάδα η Θεσσαλονίκη από τις 27 Μαρτίου έως τις 2 Απριλίου. Η μεγάλη βλάβη στον κεντρικό αγωγό της ΕΥΑΘ στην Αραβησσό είχε ως αποτέλεσμα όλες οι περιοχές της πόλης να αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα υδροδότησης και να μείνουν χωρίς καθόλου νερό ακόμη και για τέσσερις συνεχείς ημέρες, ενώ έκλεισαν και αρκετά σχολεία. Ενδεικτική είναι η εικόνα των Θεσσαλονικέων να σπεύδουν σε δημόσιες βρύσες προκειμένου να μαζέψουν νερό για τα σπίτια και τα καταστήματά τους . Η βλάβη αποκαταστάθηκε με καθυστέρηση και μετά από αλαλούμ ανακοινώσεων από την ΕΥΑΘ και δηλώσεων του επικεφαλής της εταιρείας (, ενώ για το θέμα παρενέβη ο εισαγγελέας .
5. H Θεσσαλονίκη πνίγηκε στην πρωτοφανή καταιγίδα (10 Μαΐου)
Χάος προκάλεσε στη Θεσσαλονίκη η μεγάλης έντασης καταιγίδα που έπληξε την πόλη και είχε ως αποτέλεσμα να πλημμυρίσουν δρόμοι και καταστήματα, άνθρωποι να παρασυρθούν από τα ορμητικά νερά και να υπάρξουν διακοπές ρεύματος και τηλεφωνικών συνδέσεων (. Χαρακτηριστικό στιγμιότυπο της ημέρας είναι το πλιάτσικο πολιτών σε γλαστράκια που παρασύρθηκαν από τον χώρο της ΔΕΘ, όπου πραγματοποιούνταν η Ανθοέκθεση (. Λίγο καιρό αργότερα, και συγκεκριμένα στις 28 Ιουνίου, σημειώθηκαν εικόνες βιβλικής καταστροφής στα Βρασνά και τον Σταυρό Θεσσαλονίκης, μετά από ισχυρή νεροποντή .
6. Άγρια επίθεση στον Μπουτάρη στις εκδηλώσεις για τη Γενοκτονία των Ποντίων (19 Μαΐου)
Στόχος άγριας επίθεσης από παρευρισκομένους στον Λευκό Πύργο στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την Γενοκτονία των Ποντίων έγινε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, ο οποίος δέχθηκε χτυπήματα και μπουκάλια . Ο Γιάννης Μπουτάρης είπε ότι όσα έζησε ήταν εφιαλτικά , και χαρακτήρισε αυτούς που του επιτέθηκαν οργανωμένους φασίστες , ενώ για την υπόθεση καταδικάστηκαν τρία άτομα . Σημαντική εξέλιξη μετά την επίθεση στον Γ.Μπουτάρη ήταν η στήριξή του από τον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, για τις δημοτικές εκλογές του 2019 . Ο Αλέξης Τσίπρας χαρακτήρισε τον δήμαρχο «σύμβολο του προοδευτικού μετώπου της Θεσσαονίκης απέναντι στη μαύρο μέτωπο της ακροδεξιάς» .
7. Οι ΗΠΑ τιμώμενη χώρα στην 83η ΔΕΘ (8-16 Σεπτεμβρίου)
Με τη συμμετοχή 60 αμερικανικών εταιρειών-κολοσσών, με τζίρους τρισεκατομμυρίων, επισφραγίστηκε η παρουσία των ΗΠΑ ως τιμώμενης χώρας στην 83η ΔΕΘ. Πολυεθνικές όπως η Οracle, η Microsoft, η Hewlett Packard έδειξαν με τη συμμετοχή τους στην 83η ΔΕΘ, πώς θα είναι ο κόσμος την επόμενη ημέρα .
8. Μετροπόντικες τέλος για το μετρό Θεσσαλονίκης (12 Οκτωβρίου)
Το πολύπαθο έργο κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης μπαίνει στην τελική του ευθεία, καθώς στις 12 Οκτωβρίου ανακοινώθηκε ότι ολοκληρώθηκε η κατασκευή των δίδυμων σηράγγων τόσο στη βασική γραμμή όσο και στην επέκταση προς Καλαμαριά . Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Γιάννης Μυλόπουλος, δήλωσε στην ημερίδα της Voria.gr ότι το σύνολο της βασικής γραμμής θα τεθεί σε λειτουργία στο τέλος του 2020 (χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου που θα παραδοθεί εντός του 2023), ενώ το καλοκαίρι του 2019 θα ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια . Ο σταθμός Συντριβάνι παρουσιάστηκε στο κοινό της Θεσσαλονίκης στις 29 Δεκεμβρίου, παρουσία του πρωθυπουργού (εδώ). Μπορείτε να ξεναγηθείτε στον σταθμό μέσα από το βίντεο της Voria.gr .
9. Τέλος εποχής για τον Γιάννη Μπουτάρη στον δήμο Θεσσαλονίκης (21 Νοεμβρίου)
Την απόφασή του να μην διεκδικήσει τρίτη θητεία στις δημοτικές εκλογές του 2019 ανακοίνωσε ο Γιάννης Μπουτάρης . «Η απόφαση μου είναι προσωπική και όχι πολιτική. Έπειτα από 16 χρόνια στην Τοπική Αυτοδιοίκηση θεωρώ πως έχω ολοκληρώσει τον κύκλο μου», δήλωσε σχετικά ο Γιάννης Μπουτάρης . Η ανακοίνωση του κ. Μπουτάρη προκάλεσε αναταράξεις τόσο σε ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ, που στήριζαν την υποψηφιότητά του, όσο και στην Πρωτοβουλία, που βρέθηκε σε διαδικασία αναζήτησης νέου επικεφαλής. Τελικά, ο ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να στηρίξει ως υποψήφια δήμαρχο την νυν υφυπουργό Μακεδονίας-Θράκης, Κατερίνα Νοτοπούλου, η Πρωτοβουλία ανέδειξε επικεφαλής και υποψήφια δήμαρχο την πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου, Καλυψώ Γούλα , ενώ η κεντροαριστερά αναμένεται να αναδείξει υποψήφιο τον Φεβρουάριο .
10. Χτύπημα της ΕΛΑΣ στη διακίνηση ναρκωτικών εντός του ΑΠΘ (11 Δεκεμβρίου)
Ισχυρό πλήγμα στην διακίνηση ναρκωτικών ουσιών μέσα στην πανεπιστημιούπολη, ένα πρόβλημα που απασχολεί για χρόνια την πανεπιστημιακή και όχι μόνο κοινότητα της Θεσσαλονίκης, πέτυχε η αστυνομία. Κατά τη διάρκεια ευρείας αστυνομικής επιχείρησης εντός του ΑΠΘ και σε διάφορα σημεία στο κέντρο της πόλης συνελήφθησαν 43 άτομα και κατασχέθηκε σημαντική ποσότητα ναρκωτικών .
11. Ανέλαβαν οι ιδιώτες το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (23 Μαρτίου)
Ολοκληρώνεται και τυπικά η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, με την παραχώρηση της ΟΛΘ ΑΕ στην Κοινοπραξία των ιδιωτών. Το λιμάνι μπαίνει σε νέα εποχή και βάζει πλώρη για επενδύσεις που μπορούν να εκτινάξουν τη δυναμική του, καθώς το μάνατζμέντ του πέρασε στα χέρια των τριών εταίρων της Κοινοπραξίας- των DIEP, Terminal Link και Belterra Investments- που για το 67% του ελληνικού δημοσίου στην ΟΛΘ Α.Ε., κατέθεσαν το ποσό των 231,9 εκατ. ευρώ, με τη συνολική αξία της συμφωνίας να ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ .
12. Θεμελίωση του νέου τερματικού σταθμού στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» (19 Σεπτεμβρίου)
Θεμελιώθηκε ο νέος τερματικός σταθμός στο αεροδρόμιο Μακεδονία, ένα έργο που θα υπερδιπλασιάσει τη δυναμικότητά του , ανοίγοντες νέες δυνατότητες και μεγάλες τουριστικές προοπτικές για τη Βόρεια Ελλάδα. Ο στόχος της Fraport, που έχει προγραμματίσει συνολικές επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, είναι οι εργασίες ανωδομής του τέρμιναλ να ξεκινήσουν στις αρχές του 2019, ώστε το κτήριο – που θα έχει δύο ορόφους και υπόγειο - να παραδοθεί μέχρι το τέλος του 2020 .
14. Δημόσιος ΟΑΣΘ κατώτερος των προσδοκιών
Χαλασμένα λεωφορεία, επιβάτες παστές σαρδέλες, αναμονή στις στάσεις που ξεπερνά τη μισή ώρα. Ακόμη μια χρονιά ταλαιπωρίας για τους χρήστες των αστικών συγκοινωνιών. Δεκαεπτά μήνες μετά την κρατικοποίηση του Οργανισμού, μπορεί η εκκαθάριση να προχωρά, όμως ο δημόσιος ΟΑΣΘ αποδεικνύεται κατώτερος των προσδοκιών.
Στις αρχές του χρόνου, σε μια προσπάθεια να αυξήσει τον αποδεκατισμένο στόλο, η διοίκηση του ΟΑΣΘ απευθύνεται στην ΕΛΒΟ, η οποία και αναλαμβάνει την ανακατασκευή χαλασμένων λεωφορείων.
Στο μεταξύ, προβλήματα προκύπτουν και με το σύστημα της τηλεματικής, ενώ στην προσπάθεια αναδιάρθρωσης των γραμμών, η διοίκηση του Οργανισμού, βρίσκει απέναντί της δημάρχους αλλά και πολίτες.
Στα κάγκελα βρίσκονται και οι πρώην μέτοχοι του ΟΑΣΘ, οι οποίοι διαμαρτύρονται, κάνοντας λόγο για δήμευση των περιουσιών τους.
Τον Οκτώβριο η διοίκηση του Οργανισμού έρχεται αντιμέτωπη με τους εργαζόμενους, οι οποίοι ξεκινούν κινητοποιήσεις ενάντια στην τροπολογία που κατατίθεται κι επιτρέπει την εκχώρηση συγκοινωνιακού έργου στο ΚΤΕΛ ή άλλους ιδιώτες. Το Συνδικάτο λαμβάνει διαβεβαιώσεις ότι καμία θέση εργασίας δεν κινδυνεύει και οι εργαζόμενοι επιστρέφουν στις θέσεις τους.
Η 1η Νοεμβρίου φέρνει αλλαγές στις βασικές γραμμές κορμού, 2,3 και 8 με στόχο πυκνότερα δρομολόγια, χωρίς αλληλοκαλύψεις.ζζσ
Στο τέλος της χρονιάς οι διαμαρτυρίες πληθαίνουν. Δήμαρχοι διαμηνύουν προς τη διοίκηση ότι η περίοδος χάριτος τελείωσε.
Στους δρόμους βγαίνουν και αγανακτισμένοι πολίτες που ζητούν αξιοπρεπείς αστικές συγκοινωνίες.
Ο αρμόδιος Υπουργός, Χρήστος Σπίρτζης, δεσμεύεται για την προμήθεια 350 νέων λεωφορείων από τη νέα χρονιά, με στόχο την ανακούφιση του επιβατικού κοινού.
15. Ο πρώτος ολοκληρωμένος σταθμός του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι γεγονός! (29/12)
Κι όμως δεν είναι ανέκδοτο. Ο πρώτος ολοκληρωμένος σταθμός του Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί πλέον γεγονός και μάλιστα δεκάδες Θεσσαλονικείς είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά τους χώρους του, σε μια εκδήλωση που έγινε εκεί παρουσία του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα.
Πρόκειται για τον σταθμό "Σιντριβάνι - Έκθεση", έναν από τους τρεις κεντρικούς σταθμούς του Μετρό, ο οποίος το Σάββατο 29 Δεκεμβρίου άνοιξε για το κοινό, παρουσία του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα.
Φυσικά αυτά είναι μόνο ορισμένα από τα γεγονότα που ξεχώρισαν κατά τη διάρκεια του 2018 στην πόλη της Θεσσαλονίκης.
Άλλωστε τα περιστατικά μικρότερης ή μεγαλύτερης σημασίας που απασχολούν την καθημερινότητα όλων, δεν σταματούν ποτέ.
Ευχή όλων το 2019 να φέρει υγεία και χαμόγελα σε όλους καθώς και ευχάριστες μόνον ειδήσεις.
Πηγή: https://www.voria.gr & thestival.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου