ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Σάββατο 10 Φεβρουαρίου 2018

BRT ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: Η ΜΕΤΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΛΩΡΙΔΑΣ (ΧΑΡΤΗΣ)



Λεωφορειακές γραμμές ταχείας εξυπηρέτησης. Μια αποδεδειγμένα ωφέλιμη διεθνής πρακτική και πώς αυτή θα μπορούσε να εφαρμοστεί στη Θεσσαλονίκη.

Ένα πρωτοποριακό (για τα ελληνικά δεδομένα) μέτρο βελτίωσης της κυκλοφορίας και μάλιστα με έμφαση στα μέσα μαζικής μεταφοράς, μπορεί να εφαρμοστεί στη Θεσσαλονίκη, έχει προταθεί, εντάσσεται (και μάλιστα στις πρώτες προτεραιότητες) στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) της πόλης, που εκπόνησε το πρώην ΣΑΣΘ και έχει μελετηθεί επαρκώς, στο βαθμό μάλιστα που θα μπορούσε με σχετικά εύκολο τρόπο να υλοποιηθεί.

Πρόκειται για τη δημιουργία λεωφορειακών γραμμών ταχείας εξυπηρέτησης (BRT από το Bus Rapid Transit), που στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης προϋποθέτουν αφενός τη σωστή λειτουργία ενός ολοκληρωμένου και συνεχούς δικτύου λεωφορειολωρίδων (άρχισε να ολοκληρώνεται σταδιακά), αφετέρου μια συγκεκριμένη υποδομή και παρεμβάσεις στη διαχείριση της κυκλοφορίας στους δρόμους σε όφελος των δημοσίων συγκοινωνιών.

Γι' αυτό άλλωστε, η λειτουργία BRT στη Θεσσαλονίκη εντάσσεται ως μέτρο στο πλαίσιο «Λεωφορειολωρίδες, προτεραιότητα στη φωτεινή σηματοδότηση για λεωφορεία και BRT», στην εφαρμογή μέτρων για τη βελτίωση της λειτουργίας των οδικών μέσων μαζικής μεταφοράς δηλαδή, που σύμφωνα με το ΣΒΑΚ της Θεσσαλονίκης, αποτελεί βασικό διαχειριστικό εργαλείο για τη μείωση του χρόνου διαδρομής των λεωφορείων και την αύξηση της αξιοπιστίας των δρομολογίων, με αποτέλεσμα την αύξηση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς από μεγαλύτερο τμήμα των μετακινουμένων.

Μπορεί όλοι οι αρμόδιοι να επισημαίνουν εδώ και δεκαετίες τη βούλησή τους για να δοθεί προτεραιότητα στα μέσα μαζικής μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο της προσπάθειας στροφής των χρηστών σε αυτά, όμως στην ουσία οι πολιτικές δε μεταφράζονται ποτέ ή μεταφράζονται ημιτελώς σε έργα και πρακτικές παρεμβάσεις. Αυτός είναι συνεπώς ένας από τους παράγοντες, που έστω και το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς στην πόλη, το αστικό λεωφορείο, δεν μπορεί να φανεί τόσο ελκυστικό όσο όλοι θα θέλαμε.





Λεωφορειολωρίδες

Τα οφέλη των λεωφορειολωρίδων στη Θεσσαλονίκη τα γνωρίζουν όλοι πια. Ακόμη και με την μερική λειτουργία τους και όλα τα προβλήματα και την «κακοποίηση» που υφίστανται κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει τη χρησιμότητά τους, αλλά και την ανάγκη περαιτέρω επέκτασής τους.

Πέρα όμως από τη γεωγραφική επέκταση, αναγκαία, όπως περιγράφει το ΣΒΑΚ, είναι και η λειτουργική αναβάθμιση των λεωφορειολωρίδων. Ως τέτοια θεωρείται η προσαρμογή του συστήματος φωτεινής σηματοδότησης, έτσι ώστε να αποδίδει προτεραιότητα στα επερχόμενα λεωφορεία. Το δίκτυο λεωφορείων αποκτά με αυτό τον τρόπο τη δυνατότητα να λειτουργεί απρόσκοπτα σε συνθήκες υψηλών κυκλοφοριακών φόρτων τηρώντας τον προγραμματισμό του.

«Η εφαρμογή του μέτρου όπως περιγράφεται στοχεύει στην αύξηση της μεταφορικής ικανότητας του συστήματος μέσων μαζικής μεταφοράς κατά τουλάχιστον 25% - 30%, σε ριζική μείωση των χρόνων διαδρομής και σε σημαντική αύξηση της αξιοπιστίας των δρομολογίων», αναφέρουν οι επιστήμονες.

Έρχονται τα BRT

Η επιτυχής λειτουργία του συστήματος των λεωφορειολωρίδων οδηγεί κατευθείαν στην μεταλλαγή του σε δίκτυο λεωφορειακών γραμμών ταχείας εξυπηρέτησης – διέλευσης (Bus Rapid Transit ή BRT). Ή τουλάχιστον θα έπρεπε να οδηγεί...

«Τα BRT χαρακτηρίζονται από χωριστές λωρίδες μέσων μαζικής μεταφοράς απόλυτα διαχωρισμένες από την υπόλοιπη κυκλοφορία και με απόλυτη προτεραιότητα προς αυτήν, στάσεις υψηλών προδιαγραφών για τη μείωση των καθυστερήσεων, πολύ πυκνά δρομολόγια καθώς και λεωφορεία μεγάλης χωρητικότητας και πολλών θυρών για γρήγορη επιβίβαση – αποβίβαση. Το σύστημα Bus Rapid Transit, αποτελεί ένα εξελιγμένο σύστημα λεωφορείων που κινούνται στις δικές τους αποκλειστικές λωρίδες κυκλοφορίας, απόλυτα διαχωρισμένες από την υπόλοιπη κυκλοφορία και με απόλυτη προτεραιότητα προς αυτήν επιτρέποντας έτσι υψηλές ταχύτητες. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό γνώρισμα του συστήματος αυτού είναι ότι χρησιμοποιεί 'σταθμούς' αντί για στάσεις, γεγονός που επιτρέπει στους επιβάτες να ολοκληρώσουν την διαδικασία ελέγχου της πρόσβασης (πληρωμής ή ακύρωσης του εισιτηρίου) πριν από την επιβίβαση στο λεωφορείο με αποτέλεσμα την ταχύτερη και πιο ομαλή επιβίβαση, χρησιμοποιεί λεωφορεία μεγάλης χωρητικότητας και πολλών θυρών για την γρήγορη επιβίβαση – αποβίβαση και πυκνή συχνότητα γραμμών. αντίστοιχη με αυτή του μετρό», περιγράφουν τα BRT οι συντάκτες του ΣΒΑΚ της Θεσσαλονίκης.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου