Ανοίγει ο δρόμος για να εισπράξουν πάνω από 20.000 δικαιούχοι τα εφάπαξ τους οι οποίοι έχουν συνταξιοδοτηθεί από το 2016 και μετά.
Στο
ΕΤΕΑΕΟ βρίσκονται σήμερα πάνω από 59.000 αιτήσεις από πρώην δημοσίους
υπαλλήλους, μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα και αυτοαπασχολούμενους ενώ σε
πάνω από 20.000 υπολογίζονται οι αιτήσεις για αποχωρήσεις από την 1η
Ιανουαρίου 2016.
Ο μεγάλος όγκος, σύμφωνα με πληροφορίες του Έθνους, περί τις 18.000 αιτήσεις, αφορά συνταξιοδοτηθέντες του στενού δημοσίου τομέα (τ. ΤΠΔΥ), άλλοι 5.000 είναι πρώην δημοτικοί υπάλληλοι, ενώ περιμένουν ακόμη 8.000 πρώην εργαζόμενοι σε ΝΠΔΔ, 11.000 μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα, 10.000 αυτοαπασχολούμενοι του τ. ΕΤΑΑ και 14.000 από πρώην ΔΕΚΟ και τράπεζες.
Το ΕΤΕΑΕΠ πληρώνει κάθε μήνα περί τις 2.200 αιτήσεις καταβάλλοντας πάνω από 40 εκατ. ευρώ.
Πρόσφατα εκδόθηκε η εγκύκλιος που προσδιορίζει την «εξίσωση» με την οποία θα εφαρμοστεί η προσαύξηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στον υπολογισμό του εφάπαξ βοηθήματος (ήδη υπολογίζεται στις κύριες συντάξεις).
Κατά κύριο λόγο επηρεάζονται εργαζόμενοι που αποχώρησαν από 1/1/2016 και μετά, όπως και διάφορες άλλες κατηγορίες ασφαλισμένων.
Ειδικά για τους δημοσίους υπαλλήλους οι οποίοι έχουν αποχωρήσει ή αποχωρούν από το 2013 έως και φέτος, ο συνυπολογισμός του ΔΤΚ δεν δίνει προσαύξηση στο προσδοκώμενο εφάπαξ, το οποίο έχει από πέρυσι μειωθεί με τον νόμο Κατρούγκαλου.
Και αυτό επειδή βάση για τον υπολογισμό του εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων είναι οι αποδοχές της 5ετίας 2009-2013, ενώ ταυτόχρονα ο Δείκτης από το 2013 μέχρι το 2016 έχει αρνητικό πρόσημο.
Ο πρόσφατος νόμος ενσωματώνει δικλίδα ασφαλείας που αναφέρει πως ο «σωρευμένος συντελεστής δεν μπορεί να είναι μικρότερος από ένα», ώστε να αποφευχθεί περαιτέρω μείωση των εφάπαξ.
Λόγω αυτής της δικλίδας αποφεύγεται η αναπροσαρμογή προς τα κάτω των συντάξιμων αποδοχών που μπαίνουν στον υπολογισμό.
Έτσι για τη μεγάλη κατηγορία των δημοσίων υπαλλήλων που περιμένουν εφάπαξ από το πρώην ΤΠΔΥ ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή δεν επηρεάζει το βοήθημά τους.
Αν η τελευταία 5ετία ενός ασφαλισμένου (βάση υπολογισμού) καταλήγει τον 12ο του 2013 δεν υφίσταται ανάγκη προσαύξησης για αποχωρήσεις το 2014 ή το 2015.
Αντίθετα από 1/1/2016 υφίστανται ανάγκη ετήσιας προσαύξησης, αλλά επειδή ο Δείκτης είναι αρνητικός, η προσαύξηση είναι, προς το παρών, μηδενική.
Εκτός δυνατότητας προσαύξησης μένουν οι αυτοαπασχολούμενοι του πρώην ΕΤΑΑ.
Κάποια προσαύξηση μπορούν να κερδίσουν κατά περίπτωση:
Εργαζόμενοι που ασφαλίζονταν για εφάπαξ παλαιότερα, σε εποχές προ κρίσης σε κάποιο από τα εντασσόμενα στο ΕΤΕΑΕΠ Ταμεία και στο ενδιάμεσο άλλαξαν επάγγελμα.
Υπάλληλοι που εργάζονταν παλαιότερα, σε εποχές προ κρίσης, σε ΝΠΔΔ και αργότερα μεταπήδησαν σε άλλη εργασία.
Πηγή Πληροφοριών: Έθνος
Ο μεγάλος όγκος, σύμφωνα με πληροφορίες του Έθνους, περί τις 18.000 αιτήσεις, αφορά συνταξιοδοτηθέντες του στενού δημοσίου τομέα (τ. ΤΠΔΥ), άλλοι 5.000 είναι πρώην δημοτικοί υπάλληλοι, ενώ περιμένουν ακόμη 8.000 πρώην εργαζόμενοι σε ΝΠΔΔ, 11.000 μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα, 10.000 αυτοαπασχολούμενοι του τ. ΕΤΑΑ και 14.000 από πρώην ΔΕΚΟ και τράπεζες.
Το ΕΤΕΑΕΠ πληρώνει κάθε μήνα περί τις 2.200 αιτήσεις καταβάλλοντας πάνω από 40 εκατ. ευρώ.
Πρόσφατα εκδόθηκε η εγκύκλιος που προσδιορίζει την «εξίσωση» με την οποία θα εφαρμοστεί η προσαύξηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στον υπολογισμό του εφάπαξ βοηθήματος (ήδη υπολογίζεται στις κύριες συντάξεις).
Κατά κύριο λόγο επηρεάζονται εργαζόμενοι που αποχώρησαν από 1/1/2016 και μετά, όπως και διάφορες άλλες κατηγορίες ασφαλισμένων.
Ειδικά για τους δημοσίους υπαλλήλους οι οποίοι έχουν αποχωρήσει ή αποχωρούν από το 2013 έως και φέτος, ο συνυπολογισμός του ΔΤΚ δεν δίνει προσαύξηση στο προσδοκώμενο εφάπαξ, το οποίο έχει από πέρυσι μειωθεί με τον νόμο Κατρούγκαλου.
Και αυτό επειδή βάση για τον υπολογισμό του εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων είναι οι αποδοχές της 5ετίας 2009-2013, ενώ ταυτόχρονα ο Δείκτης από το 2013 μέχρι το 2016 έχει αρνητικό πρόσημο.
Ο πρόσφατος νόμος ενσωματώνει δικλίδα ασφαλείας που αναφέρει πως ο «σωρευμένος συντελεστής δεν μπορεί να είναι μικρότερος από ένα», ώστε να αποφευχθεί περαιτέρω μείωση των εφάπαξ.
Λόγω αυτής της δικλίδας αποφεύγεται η αναπροσαρμογή προς τα κάτω των συντάξιμων αποδοχών που μπαίνουν στον υπολογισμό.
Έτσι για τη μεγάλη κατηγορία των δημοσίων υπαλλήλων που περιμένουν εφάπαξ από το πρώην ΤΠΔΥ ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή δεν επηρεάζει το βοήθημά τους.
Αν η τελευταία 5ετία ενός ασφαλισμένου (βάση υπολογισμού) καταλήγει τον 12ο του 2013 δεν υφίσταται ανάγκη προσαύξησης για αποχωρήσεις το 2014 ή το 2015.
Αντίθετα από 1/1/2016 υφίστανται ανάγκη ετήσιας προσαύξησης, αλλά επειδή ο Δείκτης είναι αρνητικός, η προσαύξηση είναι, προς το παρών, μηδενική.
Εκτός δυνατότητας προσαύξησης μένουν οι αυτοαπασχολούμενοι του πρώην ΕΤΑΑ.
Κάποια προσαύξηση μπορούν να κερδίσουν κατά περίπτωση:
Εργαζόμενοι που ασφαλίζονταν για εφάπαξ παλαιότερα, σε εποχές προ κρίσης σε κάποιο από τα εντασσόμενα στο ΕΤΕΑΕΠ Ταμεία και στο ενδιάμεσο άλλαξαν επάγγελμα.
Υπάλληλοι που εργάζονταν παλαιότερα, σε εποχές προ κρίσης, σε ΝΠΔΔ και αργότερα μεταπήδησαν σε άλλη εργασία.
Πηγή Πληροφοριών: Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου