Οι
τέσσερις περίπου ημέρες που έμεινε ο Χρήστος Σπίρτζης στη Θεσσαλονίκη
ήταν ιδιαίτερα επεισοδιακές. Από την επίθεση στον ΟΑΣΘ με τον όρο
«χαϊδεμένα παιδιά», μέχρι
την κόντρα με τους αρχαιολόγους για το Μετρό,
φτάσαμε μέσα σε δύο 24ωρα να έχουμε στα χέρια μας τόσο το νομοσχέδιο
Σπίρτζη για τις αστικές συγκοινωνίες, όσο και την απόφαση των
εργαζομένων για επίσχεση εργασίας από αυτή τη Δευτέρα. Τα δύο δεν
συνδέονται, βέβαια, καθώς οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων γίνονται
επειδή είναι δύο μήνες απλήρωτοι. Κι όλα αυτά ενώ η διοίκηση του ΟΑΣΘ
βρέθηκε με τον Χρ. Σπίρτζη και δεσμεύτηκε να στείλει τις προτάσεις της
εντός 15 ημερών.
Έτσι,
είναι προφανές πως θα δούμε αρκετά ακόμη επεισόδια στο ζήτημα των
αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, από το σχέδιο νόμου που
έχουμε στα χέρια μας μπορούμε να ξεχωρίσουμε τα εξής:
1.Ο
νέος ΣΑΣΘ θα είναι ο «Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης
(ΟΣΕΘ)». Ο ΟΣΕΘ θα είναι 100% κρατικός. Το μετοχικό της κεφάλαιο είναι
600.000 ευρώ.
2.
Θα συσταθεί εταιρεία με επωνυμία «Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης
Α.Ε. (ΑΣΥΘ)» ώστε να γίνει ο νέος ΟΑΣΘ. Το κράτος θα ελέγχει – κεντρικά –
το 51%, ενώ το 49% μπορεί να παραχωρηθεί σε ΟΤΑ. Το μετοχικό κεφάλαιο
της εταιρείας θα ανέρχεται σε 300.000 ευρώ. Το διοικητικό συμβούλιο θα
αποτελείται από 9 μέλη, εκ των οποίων τα 8 θα τα διορίζει ο υπουργός.
3.
Το πλέον επίμαχο κομμάτι αφορά το καθεστώς εκκαθάρισης του ΟΑΣΘ. Εκεί
ουσιαστικά προβλέπεται πως μετά την ψήφιση του νόμου και τη δημοσίευσή
του στο ΦΕΚ, ο ΟΑΣΘ περνάει στα χέρια του δημοσίου. Η διοίκηση
καθαιρείται και το νέο διοικητικό θα είναι 7μελές, έξι από τον υπουργό
και ένας από τους μετόχους ΟΑΣΘ.
4.
Η εκκαθάριση έχει καταληκτική ημερομηνία τις 3 Δεκεμβρίου 2019. Από
εκείνη την ημέρα και μετά το μεταφορικό έργο αναλαμβάνει η ΑΣΥΘ με το
προσωπικό του ΟΑΣΘ.
Ο
ίδιος ο υπουργός πάντως ξεκαθάρισε πως πρόκειται για νομοσχέδιο και πως
όλες οι προτάσεις θα ακουστούν και θα συζητηθούν – αν και εφόσον δεν
μπει και πάλι σε ομηρία η Θεσσαλονίκη. Όπως δήλωσε στο ραδιοσταθμό «Στο
Κόκκινο»: «Ωραία, περιμένουμε την πρόταση λοιπόν της διοίκησης του ΟΑΣΘ
εφ’ όσον δεν ταλαιπωρηθεί η πόλη. Και η Διοίκηση του ΟΑΣΘ πρέπει να
κάνει κάτι, εμείς δεν έχουμε κάποιο δογματισμό να μην προχωρήσουμε σε
διαβούλευση είτε με τη Διοίκηση είτε με τους εργαζομένους του ΟΑΣΘ, αλλά
δε μπορεί συντονισμένα παίζοντας το ένα – δύο η Διοίκηση του ΟΑΣΘ με
την ηγεσία του Σωματείου Εργαζομένων του ΟΑΣΘ, να ταλαιπωρούν τη
Θεσσαλονίκη και τους πολίτες.
Εμείς
δεν έχουμε κάποιο δογματισμό να μην περιμένουμε να κάνουμε μια
διαβούλευση, ένα πραγματικά ουσιαστικό διάλογο για το τι θα γίνει. Το
κάναμε με όλους τους φορείς της πόλης αυτή την εβδομάδα, με όλα τα
Επιμελητήρια, με τους Δημάρχους, με τους εργαζόμενους, δεν έχουμε κανένα
λόγο να μην περιμένουμε την κατάθεση των προτάσεων για 10 ή για 15
μέρες».
Διαβάστε ολόκληρη την συνέντευξη του Χρήστου Σπίρτζη.
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δε βιαζόμαστε να το καταθέσουμε το νομοσχέδιο. Έχουμε
προχωρήσει σε διαβούλευση με όλους τους φορείς, υπάρχουν προτάσεις των
φορέων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των Επιμελητηρίων και των
εργαζομένων που έχουν γίνει αποδεκτές από μέρους μας και θα περιληφθούν.
Από κει και πέρα αυτό είπαμε και χτες και στη Διοίκηση του ΟΑΣΘ και
δημόσια, είναι ότι δε θα επιτρέψουμε να ξαναπαίξουν με τους πολίτες και
την καθημερινότητα των πολιτών της Θεσσαλονίκης.
Είτε
αυτό έχει να κάνει με τη διοίκηση του ΟΑΣΘ και τις παραλείψεις που έχει
,είτε έχει να κάνει με άλλα πράγματα. Πρέπει ο ΟΑΣΘ να βρει τη δική του
λειτουργία. Περιμένουμε τις προτάσεις που θέλει να κάνει η Διοίκηση του
ΟΑΣΘ, ρωτήσαμε τη Διοίκηση του ΟΑΣΘ αν οι προτάσεις των εργαζομένων που
είδαν το φως της δημοσιότητας τις αποδέχονται, απάντησαν ότι δεν τις
αποδέχονται, περιμένουμε λοιπόν έστω και με μεγάλη καθυστέρηση τις
προτάσεις της Διοίκησης του ΟΑΣΘ, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι θα
επιτρέψουμε σε καμία περίπτωση να ζήσει η Θεσσαλονίκη ό,τι έζησε και την
προηγούμενη φορά και να μη βρεθεί μια οριστική λύση.
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Οι εργαζόμενοι φαίνεται να επιμένουν πάντως επειδή είναι απλήρωτοι σε κινητοποιήσεις.
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, οι εργαζόμενοι από τη στιγμή που είναι απλήρωτοι έχουν
πολύ μεγάλο δίκιο. Και αν θέλετε και την άποψή μου, είναι απαράδεκτο
ένας φορέας ο οποίος επιδοτείται με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε
χρόνο, να οφείλει δεδουλευμένα στους εργαζομένους του.
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Αυτό το θέμα δεν το συζητήσατε καθόλου με τη Διοίκηση;
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Και τελείως τυχαία κ. Λυκεσά, και την επόμενη φορά
και τώρα, περιμένει ο ΟΑΣΘ να πάρει κάποια χρήματα από διαιτησίες που
έχουν γίνει και δεν έχουν καθαρογραφεί, ή από διεκδικήσεις που έχει.
Λοιπόν, στο πλαίσιο της νομιμότητας, μπορεί να προχωρήσει στις
διεκδικήσεις του και σε όλα τα υπόλοιπα. Αυτό ούτε του έχει αρνηθεί
κανείς ούτε το έχει απαγορεύσει.
Αλλά
δε μπορεί να γίνεται ανάστατη η πόλη, πάλι για ένα μήνα, γιατί η
διοίκηση του ΟΑΣΘ δεν έχει προχωρήσει την καταβολή δεδουλευμένων, όταν η
τακτική επιχορήγηση από το Υπουργείο Μεταφορών δεν αργεί ούτε μια ώρα.
Συνήθως δίνεται και νωρίτερα. Οφειλαν λοιπόν ως Διοίκηση να είχαν
πληρώσει όλα τα δεδουλευμένα των εργαζομένων, όλα, μέχρι τελευταίο ευρώ
και να μην ταλαιπωρείται η πόλη από τέτοιες καταστάσεις.
Α.
ΛΥΚΕΣΑΣ: Πάντως βγαίνει σήμερα ο κ. Τσερμενίδης, ο Πρόεδρος των
εργαζομένων, εδώ βλέπω δηλώσεις του σε site της Θεσσαλονίκης, είναι λίγο
θολή βέβαια η δήλωση, αλλά λέει ότι «καλύτερα ξαφνικός θάνατος παρά
αργός. Εμείς αργοπεθαίνουμε εξαιτίας του κ. Σπίρτζη».
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εντάξει, ο κ. Τσερμενίδης μπορεί να λέει ό,τι θέλει. Δε
μιλάμε για ξαφνικό θάνατο, ξαφνικό θάνατο έκαναν αυτοί που έκλεισαν την
ΕΡΤ ή που έκλεισαν άλλους φορείς χωρίς λόγο. Εμείς αυτό που κάνουμε
είναι να προχωράμε σ’ ένα νέο σχεδιασμό για τις αστικές συγκοινωνίες της
Θεσσαλονίκης, μετά από πραγματική διαβούλευση και όχι εικονική
διαβούλευση, με όλους τους φορείς της πόλης.
Πιστεύουμε
ότι ο ΟΑΣΘ είναι ένας φορέας αστικών συγκοινωνιών που δεν έχει
εκπληρώσει στοιχειωδώς τις υποχρεώσεις του σε σχέση με την ποιότητα και
την ποσότητα του μεταφορικού έργου στους πολίτες της Θεσσαλονίκης και
κάποια στιγμή πρέπει να κάνει την αυτοκριτική του και ο ΟΑΣΘ και η
Διοίκησή του και οι εργαζόμενοι σ’ αυτό τον Οργανισμό. Διότι δεν είναι
το σύνολο των εργαζομένων ο τυπικός εργαζόμενος που συναντάμε στη
Θεσσαλονίκη, σε άλλους φορείς ή στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Έχουμε
μια μισθοδοσία που σε πάρα πολλές περιπτώσεις είναι έξω από κάθε
λογική, έχουμε έναν φορέα που δεν ξέρει κανείς αν είναι Ανώνυμη
Εταιρεία, αν είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, Ιδιωτικού, ΕΠΕ, τί
νομική μορφή έχει ο ΟΑΣΘ, από ποιον γίνεται ο έλεγχος. Από κανέναν σας
λέω εγώ, γιατί δεν έχει δοθεί η πρόσβαση στο ηλεκτρονικό σύστημα στο
ΣΑΣΘ τα τελευταία χρόνια και πολλά άλλα τα οποία έχουμε το χρόνο στη
συνέχεια οι αρμόδιοι φορείς που θ’ αναλάβουν να ψάξουν και να βρουν τί
έχει γίνει με τον ΟΑΣΘ.
Α.
ΛΥΚΕΣΑΣ: Μάθαμε από το νομοσχέδιο που δημοσιεύθηκε, διέρρευσε, ας το
πούμε έτσι, ότι ετοιμάζετε, ο ξαφνικός θάνατος αυτό εννοείται, ότι θα
μπει σε καθεστώς εκκαθάρισης ο ΟΑΣΘ.
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με συγχωρείτε, από τη σύμβαση που έχει το Ελληνικό Δημόσιο με
τον ΟΑΣΘ, προβλεπόταν το 2010 να περάσει την περιουσία του στο Ελληνικό
Δημόσιο, κάτι που δεν έγινε. Η Διοίκηση του ΟΑΣΘ θεωρεί ότι μεταφέρθηκε
αυτή η ημερομηνία, ακόμη και αν κάποιος αποδεχθεί αυτό που λέει η
Διοίκηση του ΟΑΣΘ, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, το είπαν και οι
εργαζόμενοι στις προτάσεις τους, αυτή η ημερομηνία μετατέθηκε στο 2019.
Ωραία. Άρα το 2019 όλη η περιουσία του ΟΑΣΘ θα περάσει στο Ελληνικό
Δημόσιο. Πώς θα περάσει η περιουσία; Προβλέπεται αυτό στη σύμβαση που
υπάρχει. Άρα για ποιο ξαφνικό θάνατο μιλάμε;
Α.
ΛΥΚΕΣΑΣ: Αν μπει σε καθεστώς εκκαθάρισης, νωρίτερα, δηλαδή αν
καταθέσετε το νομοσχέδιο σ’ ένα μήνα, λέω τώρα ένα σχήμα, χρησιμοποιώ
και ψηφιστεί αυτό, περάσει από τη Βουλή, αυτό σημαίνει ότι η Διοίκηση
κατ’ αρχήν φεύγει, αναλαμβάνει μια Διοίκηση η οποία θα οριστεί.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι. Ποιο είναι το κακό; Αυτό είναι ξαφνικός θάνατος; Σταματάει η λειτουργία του; Όχι προφανώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Ναι, γιατί κάποιοι έχουν παρερμηνεύσει τις αναφορές περί ξαφνικού
θανάτου λέγοντας πως ο ξαφνικός θάνατος σημαίνει ότι από τη στιγμή που
θα πάει σε καθεστώς εκκαθάρισης ο ΟΑΣΘ, αυτό θα σημαίνει αυτόματα ότι θα
πάψει να υπάρχει συγκοινωνιακό έργο στη Θεσσαλονίκη μέχρι να
δημιουργηθούν οι δυο νέοι φορείς.
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι βέβαια, βλέπουν ότι πρέπει να κάνουν μια επιλεκτική
ανάγνωση του σχεδίου νόμου. Προβλέπεται ν’ αρχίσουν οι δύο νέοι φορείς
να συγκροτηθούν από τώρα, προβλέπεται ότι ο ΟΑΣΘ μπαίνει σε εκκαθάριση,
σε λειτουργία, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το 2019, ό,τι ακριβώς δηλαδή
λέει σύμφωνα με τους εργαζομένους του ΟΑΣΘ η Ευρωπαϊκή Οδηγία, άρα ούτε
το μεταφορικό έργο σταματάει.
Έχουμε
2,5 χρόνια για να φτιάξουμε τους νέους φορείς, οι εργαζόμενοι όλοι
μεταφέρονται στους νέους φορείς, δε χάνεται ούτε μια θέση εργασίας,
επομένως δε καταλαβαίνω ποιος είναι ο ξαφνικός θάνατος που κάποιοι
εννοούν. Είναι μια ορθολογική μετεξέλιξη του ΟΑΣΘ, που είναι ένα
μόρφωμα που έχει ταλαιπωρήσει τη Θεσσαλονίκη χωρίς να παρέχει το
απαιτούμενο ποιοτικό έργο στις αστικές συγκοινωνίες.
Α.
ΛΥΚΕΣΑΣ: Σε ανακοίνωση που βγήκε από τον Οργανισμό, αναφέρονται τα
εξής, νομίζω ότι είναι αρκετά ζουμερά: Λέει ο κ. Στεφανίδης ότι η
απόφασή σας τους βρίσκει κατ’ αρχήν απροετοίμαστους, δεν ξέρω αν σας το
είπε και στη συνάντηση που είχατε, ότι στον αντίποδα θα καταθέσουν αυτοί
μια πρόταση για συνολικό πρόγραμμα αναδιάρθρωσης του ΟΑΣΘ, μεταξύ άλλων
θα διαφυλάττουν τον ιδιωτικό τομέα χαρακτήρα του Οργανισμού, θα
επανεξετάζουν το ύψος των αμοιβών των εργαζομένων και θα καταθέσουν την
πρόταση μέσα σε 15 μέρες.
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ωραία, περιμένουμε την πρόταση λοιπόν της διοίκησης του ΟΑΣΘ
εφ’ όσον δεν ταλαιπωρηθεί η πόλη. Και η Διοίκηση του ΟΑΣΘ πρέπει να
κάνει κάτι, εμείς δεν έχουμε κάποιο δογματισμό να μην προχωρήσουμε σε
διαβούλευση είτε με τη Διοίκηση είτε με τους εργαζομένους του ΟΑΣΘ, αλλά
δε μπορεί συντονισμένα παίζοντας το ένα – δύο η Διοίκηση του ΟΑΣΘ με
την ηγεσία του Σωματείου Εργαζομένων του ΟΑΣΘ, να ταλαιπωρούν τη
Θεσσαλονίκη και τους πολίτες.
Εμείς
δεν έχουμε κάποιο δογματισμό να μην περιμένουμε να κάνουμε μια
διαβούλευση, ένα πραγματικά ουσιαστικό διάλογο για το τι θα γίνει. Το
κάναμε με όλους τους φορείς της πόλης αυτή την εβδομάδα, με όλα τα
Επιμελητήρια, με τους Δημάρχους, με τους εργαζόμενους, δεν έχουμε κανένα
λόγο να μην περιμένουμε την κατάθεση των προτάσεων για 10 ή για 15
μέρες.
Αλλά
γιατί η Διοίκηση του ΟΑΣΘ από πέρσι που είχαμε τα αντίστοιχα φαινόμενα
δεν έχει καταθέσει τις προτάσεις της; Δεν είναι λίγο παράξενο; περίεργο;
Α.
ΛΥΚΕΣΑΣ: Μάλιστα. Λέει επίσης τα εξής, σας διαβάζω κατά λέξη: «… δεν
είναι δυνατό την ώρα που ο ΟΑΣΑ μπαίνει στο υπερταμείο
αποκρατικοποιήσεων εμείς να μιλάμε για κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, ο ΟΑΣΘ
δεν μπορεί α γίνει δημόσιος κάτι τέτοιο αφενός είναι αντισυνταγματικό
και αφετέρου θα συναντήσει τη σφοδρή αντίδραση των δανειστών».
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Καλά εντάξει. Δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιοι κύκλοι
συμφερόντων επιχειρούν να περάσουν τα δικά τους συμφέροντα μέσα από τους
δανειστές. Δεν νομίζω ότι θα έχουν καμία τύχη. Εδώ έχουμε ένα τελείως
ανορθολογικό σχήμα, δεν μιλάμε για κρατικοποίηση, μιλάμε για τις αστικές
συγκοινωνίες που επιδοτούνται από το ελληνικό δημόσιο.
Ήδη
το Υπουργείο Οικονομικών εδώ και πάρα πολύ καιρό με νόμο της
προηγούμενης Κυβέρνησης θεωρεί ότι ο ΟΑΣΘ είναι φορέας της γενικής
Κυβέρνησης γιατί πάνω από το 50% των εσόδων του προέρχονται από το
ελληνικό δημόσιο και από τις επιδοτήσεις που παίρνει.
Άρα αυτά είναι θέματα που για την Ελληνική Κυβέρνηση και όχι μόνο είναι λυμένα.
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Ζήτημα αντισυνταγματικότητας τίθεται;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι βέβαια.
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Θα τεθεί από ό,τι φαίνεται από τον ΟΑΣΘ και δεν έχουμε καλή εμπειρία με αυτά τα ζητήματα.
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο ΟΑΣΘ έχει την ευχέρεια να έχει καλούς νομικούς, να
συνεργάζεται με καλούς νομικούς, αλλά πιστέψτε με ότι και τα υπουργεία
έχουν πάρα πολύ καλούς νομικούς και το ίδιο το ελληνικό Κοινοβούλιο.
Όταν
το νομοσχέδιο κατατεθεί στη Βουλή, θα έχει χτενιστεί από πολύ υψηλής
ποιότητας νομικούς, δεν νομίζω ότι έχουμε συνηθίσει να καταθέτουμε από
το Μεταφορών αντισυνταγματικά νομοσχέδια. Τουλάχιστον μέχρι τώρα δεν
είχαμε κανένα πρόβλημα.
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Σε σχέση με τους δανειστές, εσείς έχετε δεχτεί οχλήσεις από τους δανειστές για το συγκεκριμένο θέμα;
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με συγχωρείτε, με τους δανειστές έχουμε συμφωνήσει ένα
συγκεκριμένο πλαίσιο λειτουργίας και αναπροσαρμογής των αστικών
συγκοινωνιών της Αθήνας: της λειτουργίας του ΟΑΣΑ, της ΟΣΥ και της
ΣΤΑΣΥ.
Αυτοί
είναι οι γενικοί κανόνες. Δεν αλλάζουν ανάλογα την πόλη και τον
Οργανισμό. Εμείς στο ίδιο πλαίσιο που έχουμε συμφωνήσει να λειτουργεί ο
ΟΑΣΑ, η ΟΣΥ και η ΣΤΑΣΥ, θα θεσμοθετήσουμε να λειτουργούν και οι φορείς
της Θεσσαλονίκης. Δεν είναι άλλο πράγμα, είναι ακριβώς το ίδιο
αντικείμενο.
Η
διαφορά που υπάρχει μέχρι σήμερα, είναι, ότι οι αστικές συγκοινωνίες
Θεσσαλονίκης επιδοτούνται με διπλάσια πραγματικά χρήματα από της Αθήνας,
προσφέροντας πολύ μικρότερο μεταφορικό έργο. Αυτή είναι η διαφορά.
Ευελπιστούμε λοιπόν, ότι κι αυτό θα προσπαθήσουμε, θα γίνουν δυο νέοι
φορείς, που θα αναβαθμίσουν τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης,
χωρίς να ξοδεύουμε τα χρήματα που ξοδεύονται σήμερα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
Η ποιότητα των υπηρεσιών που θα διατίθενται στον κόσμο της Θεσσαλονίκης
είναι το ένα κομμάτι και το άλλο κομμάτι αφορά λίγο και το κόμιστρο και
γίνεται μια ολόκληρη κουβέντα για την τιμολογιακή πολιτική που θα
ασκηθεί.
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Δηλαδή θα έχουμε καμία αναπροσαρμογή προς τα πάνω.
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι δεν έχουμε αναπροσαρμογή προς τα πάνω. Η γνώμη μου είναι
ότι με τα χρήματα που παίρνει ο ΟΑΣΘ, θα έπρεπε να είχαμε αναπροσαρμογή
προς τα κάτω, αν ίσχυε η ίδια διαχείριση και οι ίδιοι κανόνες με τις
αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Έτσι λέτε…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν είναι λογικό αυτό που λέω;
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Τι να σας πω …; Πολλά πράγματα …
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι λιγότερος ο στόλος, είναι λιγότεροι οι εργαζόμενοι,
είναι λιγότεροι οι πολίτες που μεταφέρονται και είναι διπλάσια σχεδόν η
επιδότηση. Δεν είναι λογικό το εισιτήριο να έπρεπε να είναι πολύ
χαμηλότερο από αυτό που είναι; Είναι.
Α.
ΛΥΚΕΣΑΣ: Η νέα εταιρεία αυτή οι Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης όπως
αναφέρονται τουλάχιστον στο νομοσχέδιο όπως το γνωρίζουμε, θα υπαχθεί
στο υπερταμείο;
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μέχρι στιγμής δεν έχουμε κάτι τέτοιο. Αυτό είναι κάτι που
μπορούμε να το συζητήσουμε στη συνέχεια. Δεν είναι κακό να ενταχθεί μια
εταιρεία στο υπερταμείο. Όταν εντάσσεται στο υπερταμείο, ούτε
ιδιωτικοποιείται, ούτε γίνεται κάτι αντίστοιχο κακό από αυτά που
λέγονται δεξιά και αριστερά.
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Με τους σημερινούς εργαζόμενους τι θα κάνετε;
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Οι σημερινοί εργαζόμενοι και του ΟΑΣΘ και του ΣΑΘ μέσα από το
νομοσχέδιο, το είπα και πριν, μεταφέρονται στους δυο νέους θεσμούς.
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Όλοι; Το σύνολο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όλοι. Εκτός από τους ανθρώπους που δεν το επιθυμούν οι ίδιοι.
Α.
ΛΥΚΕΣΑΣ: Ναι καλά, προφανώς με το ζόρι δεν μπορεί κάποιος έτσι κι
αλλιώς. Αλλά αυτό αφορά δηλαδή τους πάντες – πάντες; Και αυτούς που
είναι μέτοχοι;
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ολους. Και οι μέτοχοι που είναι και εργαζόμενοι βεβαίως
μπορούν να συνεχίσουν την εργασία τους κανονικά στη δουλειά τους.
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Απλώς θα είναι στο ενιαίο μισθολόγιο δεν ισχύουν τα παλιά με τον ΟΑΣΘ.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως.
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Αυτό θα ισχύσει και όταν ψηφιστεί το νομοσχέδιο και τεθεί ο Οργανισμός σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως.
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Ναι, γιατί αυτό αυτομάτως όπως καταλαβαίνετε κατεβάζει τους μισθούς τους, για κάποιους τουλάχιστον.
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εντάξει όμως κύριε Λυκεσά να δείτε λίγο τους μισθούς των
εργαζομένων στο ΣΑΣΘ που έχουν οι άνθρωποι και διδακτορικά, φορέας των
αστικών συγκοινωνιών είναι κι αυτός και αμείβονται με 800 € ενώ κάποιοι
άλλοι στον ΟΑΣΘ αμείβονται με 4.000 και δεν έχουν ούτε απολυτήριο
λυκείου. Να τα δούμε αυτά για να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας.
Α.
ΛΥΚΕΣΑΣ: Ναι, νομίζω ότι πρέπει να βγουν διάφορα συμπεράσματα όντως.
Είναι λίγο θολό, επιτρέψτε μου να γυρίσω λίγο αυτό με τους δανειστές δεν
έχω καταλάβει τι ακριβώς έχει γίνει με τους δανειστές. Δηλαδή υπάρχει
περίπτωση να τεθεί από την τρόικα από τους θεσμούς ζήτημα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να το ξαναπώ;
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Ναι, να το ξαναπείτε.
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με τους θεσμούς έχουμε συμφωνήσει το θεσμικό πλαίσιο των
αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας. Το ίδιο ακριβώς θεσμικό πλαίσιο θα
μεταφερθεί στη λειτουργία και στη δομή των αστικών συγκοινωνιών της
Θεσσαλονίκης. Δεν μπορεί από τη μια πόλη στην άλλη να έχουμε άλλο
θεσμικό πλαίσιο, έχουμε δυο μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα με τα ίδια
χαρακτηριστικά στο έργο που πρέπει να κάνουν αυτές οι εταιρείες.
Α.
ΛΥΚΕΣΑΣ: Χτες κάνατε μια δήλωση. Θα ζητήσω μια διευκρίνιση εδώ γιατί
νομίζω ότι πρέπει να δοθεί μια διευκρίνιση εξάλλου γίνεται ένα μικρό
κουβεντολόι γι’ αυτό, ενώ θα έπρεπε τουλάχιστον κατά την άποψή μου να
γίνει μεγαλύτερο.
Είπατε, χαρακτηρίσατε τον ΟΑΣΘ «χαϊδεμένα παιδιά συγκεκριμένου πολιτικού συστήματος». Μήπως πρέπει να γίνετε πιο σαφής;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όταν λέτε «πιο σαφής»; Τι ποιο σαφής;
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Ποιου πολιτικού συστήματος;
Χ.
ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το 1957 ιδρύθηκε ο ΟΑΣΘ, έχει εξυπηρετηθεί από συγκεκριμένο
πολιτικό σύστημα, από συγκεκριμένο πολιτικό χώρο και από άλλους
πολιτικούς χώρους που συνεργάζονται με το συγκεκριμένο πολιτικό χώρο.
Και στηρίζεται από συγκεκριμένα πολιτικά στελέχη τόσο για τις συμβάσεις
που έχει μέχρι σήμερα, τόσο και για την επέκτασή του και για το τρομερό
σύστημα των διαιτησιών που έχει θεσμοθετηθεί, είναι μοναδικό στον κόσμο.
Επομένως τι να σας πω.. Ή υπάρχει ένας πολίτης στη Θεσσαλονίκη που δεν
το ξέρει αυτό;
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Η Νέα Δημοκρατία δηλαδή λέτε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πρώτον η Νέα Δημοκρατία και όσοι τη στηρίζουν. Και όσοι έχουν ενταχθεί στην ίδια πολιτική λογική.
Α. ΛΥΚΕΣΑΣ: Ωραία, σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας, καλή δύναμη για τη συνέχεια.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να είστε καλά, ευχαριστώ πολύ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου