Ο Άγιος Βασίλειος έμελλε να γίνει Μέγας πνευματικός διδάσκαλος, κορυφαίος θεολόγος και Πατέρας της Εκκλησίας. Πέρα από την ποιμαντική και παιδαγωγική του συμβολή στην Ορθοδοξία, το φιλανθρωπικό έργο του Αγίου Βασιλείου, τον 4ο μ.χ.αιώνα, αποτελεί ακόμη και σήμερα τη
μεγαλειώδη πραγμάτωση πανανθρώπινων αξιών, της αλληλεγγύης και της προσφοράς. Για την προσωπικότητα και το έργο του μίλησε στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ – ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 fm» ο Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Μιλτιάδης Κωνσταντίνου.
«Ο Άγιος Βασίλειος είναι μία σημαντική προσωπικότητα της χριστιανικής παράδοσης, έζησε τον 4ο μ.χ. αιώνα, σε μία εποχή που ακόμα η χριστιανική πίστη ήταν σημείο αντιλεγόμενο. Έκανε έναν τεράστιο αγώνα παρά το σύντομο της ζωής του, - έζησε 49 χρόνια - μόνο τα τελευταία 20 χρόνια υπήρξε Χριστιανός. Ο Άγιος Βασίλειος όταν έγινε Χριστιανός ξεκίνησε έναν αγώνα από μέσα του προκειμένου να βρει ένα αληθινό νόημα ζωής, πέρασε από διάφορα μοναστήρια. Στη συνέχεια, έγινε επίσκοπος στην ιδιαίτερη πατρίδα του στην Καισάρεια»
Ο κοσμήτορας της Θεολογικής σχολής του Α.Π.Θ. αναφέρεται στην ίδρυση από τον Άγιο, της περίφημης «Βασιλειάδας» που αποτελεί ακόμα και στις μέρες πρότυπο κοινωνικό και φιλανθρωπικό σύστημα. « Εκεί ξεκίνησε ένα εντελώς πρωτοποριακό έργο για την εποχή του, το οποίο αποτέλεσε και τη βάση για όλα τα ανάλογα κοινωνικού και φιλανθρωπικού χαρακτήρα έργα. Αυτή την περίφημη Βασιλειάδα, ένα πτωχοκομείο στην πραγματικότητα το οποίο έγινε ένα πρότυπο κέντρο περίθαλψης και φροντίδας των ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων. Εκεί μπορούσαν να καταφύγουν ξένοι, να καταφύγουν άρρωστοι Λειτουργούσε ακόμα και σχολή για την κατάρτιση των ανειδίκευτων. Ακόμα και για την εποχή μας αυτή η φιλανθρωπική δράση φαντάζει πολύ σημαντική».
«Υπάρχουν διάφοροι θρύλοι σχετικά με μία επιδρομή που γίνεται στην περιοχή, ζητάει από όλους να δώσουν τα χρήματά τους και τα τιμαλφή, επειδή στη συνέχεια δεν γνωρίζει ποιός έδωσε τι, τα βάζει μέσα σε πίτες για να τα αναδιανείμει τον πλούτο που πήρε. Ξαναμοίρασε με τις πίτες τον πλούτο με σκοπό να μην υπάρχουν μεγάλες κοινωνικές ανισότητες» όπως περιέγραψε ο κ. Κωνσταντίνου, επισημαίνοντας τον αγώνα του Αγίου Βασιλείου σε μια εποχή δύσκολη για τον Χριστιανισμό. «Να λάβουμε δε υπόψη μας ότι ο Μέγας Βασίλειος αντιμετωπίστηκε με πολύ σκληρό τρόπο καθώς ο αυτοκράτορας είχε υιοθετήσει την αρειανική αίρεση και δεδομένου ότι ο Μέγας Βασίλειος επέμενε στις ορθόδοξες απόψεις του (ήταν από τους πιο σημαντικούς υπερασπιστές των αποφάσεων της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου), αντιμετώπισε και την απειλή του αυτοκράτορα».
«Ο Μέγας Βασίλειος σπούδασε ελληνική φιλοσοφία και κατάφερε να ενσωματώσει την φιλοσοφία μέσα στη θεολογία του και να διατυπώσει τα χριστιανικά δόγματα με βάση την ελληνική φιλοσοφία».
Ο Άγιος Βασίλης με τα δώρα… σύμφωνα με την ελληνική παράδοση
Ο Κοσμήτορας της Θεολογικής σχολής αναφέρθηκε και στο έθιμο του «Αγίου Βασίλη» κάθε πρωτοχρονιά σύμφωνα με την ορθόδοξη ελληνική παράδοση: « Η ελληνική κοινωνία, παλαιότερα, ενώ δεχόταν επιδράσεις από τη Δύση κατάφερνε να τις ενσωματώσει αρμονικά μέσα στη δική της παράδοση.
Έτσι ο Άγιος Νικόλαος των ευρωπαϊκών χριστιανικών κοινοτήτων ενσωματώθηκε ως Άγιος Βασίλειος, αφού από τη γιορτή του και μετά ξεκινούσε η “αναμονή” των Χριστουγέννων. Η ελληνική κοινωνία πήρε αυτό το έθιμο και το προσάρμοσε στα ορθόδοξα δεδομένα και μετέτρεψε τη μορφή του Αγίου Νικολάου σε Άγιο Βασίλειο ο οποίος φέρνει τα δώρα όχι τα Χριστούγεννα αλλά την Πρωτοχρονιά».
Ο καθηγητής θεολογίας σχολίασε το «ξέφτισμα» των παραδόσεων μας από την επίδραση των εθίμων των Δυτικών Χριστιανικών Δογμάτων . «Σήμερα πια χάσαμε αυτή την ευελιξία να προσαρμόζουμε τα έθιμα των άλλων και στις δικές μας παραδόσεις. Ακόμα και η φιγούρα του Αγίου Βασίλη που φέρνει τα δώρα έχει αλλάξει. Έχουμε αποδεχτεί πλήρως τη μορφή του Αγίου του γνωστού αναψυκτικού.. Πολύ φοβάμαι ότι η επόμενη γενιά θ
α τον λέει απλώς SANTA. Την πρωτοχρονιά γιορτάζουμε τη μνήμη του Αγίου Βασιλείου».
Συνέντευξη στην Α. Χατζηγεωργίου
Επιμέλεια Ε. Μπιμπίκου
praktoreio-macedonia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου