Ρευστό στα ταμεία τους μετά από πολύ καιρό είδαν οι
λιανέμποροι χθες, αφού επικράτησε το αδιαχώρητο στα εμπορικά
καταστήματα, με τους καταναλωτές να σχηματίζουν ουρές για να
εξασφαλίσουν συμμετοχή στις προσφορές και εκπτώσεις που είχαν προαναγγείλει για την «Black Friday» ή «Μαύρη Παρασκευή» αλά ελληνικά, σε ένα μεγάλο εύρος προϊόντων από τηλεοράσεις, πλυντήρια και ηλεκτρονικά είδη, μέχρι ρούχα και καλλυντικά.
εξασφαλίσουν συμμετοχή στις προσφορές και εκπτώσεις που είχαν προαναγγείλει για την «Black Friday» ή «Μαύρη Παρασκευή» αλά ελληνικά, σε ένα μεγάλο εύρος προϊόντων από τηλεοράσεις, πλυντήρια και ηλεκτρονικά είδη, μέχρι ρούχα και καλλυντικά.
Οι εκπτώσεις που προσφέρθηκαν στο μεγαλύτερο φάσμα της αγοράς και κυμαίνονταν στο 20% ή έφθαναν κατά μ.ό. στο 30% με 40% για το δεύτερο είδος, καμία σχέση δεν είχαν με τη φιλοσοφία του αμερικανικού θεσμού Black Friday, όπου είναι έως και υπερδιπλάσιου ύψους και η καταναλωτική έκρηξη ευνοεί τους λιανέμπορους που εκποιούν σε μεγάλο βαθμό στοκ, ενώ πραγματοποιούν τον μεγαλύτερο ημερήσιο τζίρο της χρονιάς.
Για να έχει επιτυχία πάντως το συγκεκριμένο concept εκπτώσεων θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από τα εξής: γιορτινή ατμόσφαιρα, δελεαστικές εκπτώσεις (πάνω από 50%) και ξεκάθαρη πληροφόρηση για το ποιες κατηγορίες προϊόντων, πόσα τεμάχια προϊόντων κ.ο.κ. θα συμμετέχουν στην προσφορά. Η αλυσίδα Public, η οποία έκανε την αρχή εγκαινιάζοντας την καμπάνια για τη Black Friday στις 10 Νοεμβρίου, φαίνεται ότι είχε μελετήσει αυτές τις παραμέτρους αρκετό καιρό πριν. Εξάλλου θέλει αρκετή μελέτη ένα τέτοιο σχέδιο, αφού σε ορισμένους κωδικούς μια έκπτωση 50% μπορεί να σημαίνει τιμή κάτω του κόστους για την επιχείρηση. Όπως σημειώνει στη «Nαυτεμπορικήυ» η Ανθή Τροκούδη, διευθύντρια Επικοινωνίας του Olympia Group, που συμμετείχε στον σχεδιασμό καμπάνιας 3-4 μήνες πριν, στόχος ήταν εξαρχής η παρακίνηση κι άλλων εταιρειών να ακολουθήσουν ώστε η σύμπραξη όλων να οδηγήσει στην ανάπτυξη μιας θετικής ατμόσφαιρας που θα τονώσει το κλίμα στην αγορά εν όψει Χριστουγέννων. Χθες, οι επισκέπτες των καταστημάτων Public ήταν τριπλάσιοι και σε κάποια καταστήματα τετραπλάσιοι από την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, επιβεβαιώνοντας την επιτυχία της διοργάνωσης. «Η εταιρεία, που δεν διέθεσε προϊόντα στοκ κατά τη συγκεκριμένη ημέρα, αλλά μόνο τρέχοντα μοντέλα ή άλλα προϊόντα, είχε προχωρήσει εγκαίρως σε λεπτομερή ενημέρωση του κοινού σχετικά με το πόσα προϊόντα θα είναι σε προσφορά ανά κατηγορία και σε ποιες τιμές, ενώ υπήρχαν κεράσματα για τον κόσμο, ώστε η αναμονή του στις ουρές να είναι όσο γίνεται ευχάριστη» τονίζει η κ. Τροκούδη. Σημειώνεται δε ότι σε ορισμένες κατηγορίες τα προϊόντα προσφοράς είχαν εξαντληθεί από τις 10.30, σε άλλες στις 12.30. Ενδεικτικές εικόνες της χθεσινής ημέρας στην αγορά μας μεταφέρει και ο Κώστας Δημόπουλος, Sales & Marketing Manager, JGR, ο οποίος διεκδικεί την πατρότητα του θεσμού της Black Friday για την Ελλάδα, μιας και η δανέζικη Jysk υιοθέτησε 4ήμερο προσφορών ήδη από πέρυσι, πρώτο έτος λειτουργίας της στην Ελλάδα. Προβλέπει ρεκόρ πωλήσεων καθώς, όπως τονίζει στη «N», ήδη με τα στοιχεία που ήταν διαθέσιμα χθες το απόγευμα οι πωλήσεις κινούνταν πάνω από την αντίστοιχη περσινή Black Friday σε διψήφιο ποσοστό. Ο ίδιος συμμερίζεται την άποψη ότι η συγκεκριμένη ημέρα συνδέεται με μεγάλες εκπτώσεις και γι’ αυτό η Jysk προσφέρει τιμές μειωμένες κατά μέσο όρο 50% (από 20% έως 75%), ενώ είχε ενημερώσει σχετικά τους καταναλωτές μέσω του εβδομαδιαίου εντύπου που διανέμει στο πελατολόγιο. Υπενθύμισε δε ότι για πρώτη φορά φέτος η Jysk λανσάρει τη «Cyber Monday» (Διαδικτυακή Δευτέρα). Επιφυλάξεις Τις επιφυλάξεις του για τον τρόπο με τον οποίο έκανε «πρεμιέρα» η Black Friday στη χώρα μας εκφράζει με δήλωσή του στη «Ν» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελής Φιλιππίδης. «Νομίζω ότι ήταν μία ευκαιρία των μεγάλων αλυσίδων να ξεφορτώσουν το στοκ τους. Έχω, όμως, ερωτηματικά για το αν τελικά όλο αυτό είναι προς όφελος των καταναλωτών. Γιατί όταν μιλάμε για Black Friday, εννοούμε ξεπούλημα και εκπτώσεις 80% και 90%, όχι 20% και 30% όπως είδαμε στις περισσότερες περιπτώσεις. Εάν ως Εμπορικός Σύλλογος αποφασίσουμε να συμμετάσχουμε στην Black Friday, τότε θα το κάνουμε μαζικά, όλα τα μικρά και μεσαία καταστήματα, τηρώντας στην πράξη το εμπορικό νόημα της ημέρας» τόνισε ο κ. Φιλιππίδης. Σχολιάζοντας τη χθεσινή εικόνα της αγοράς ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης, σημειώνει ότι η «Black Friday» μπορεί να μην είναι εύηχη, μπορεί να παραπέμπει σε άλλα πράγματα, αλλά δεν είναι απαραίτητα κάτι κακό. Μπορεί να κατακλύζει τους καταναλωτές με διαφημίσεις υψηλών εκπτώσεων από επώνυμες αλυσίδες, εμπορικά και εκπτωτικά κέντρα, αλλά δεν αποκλείει κανένα μικρομεσαίο έμπορο να συμμετέχει, εάν το επιθυμεί, είτε ως επιχείρηση είτε σε τοπικό επίπεδο ως εμπορικός σύλλογος, φυσικά στο πλαίσιο των όσων ισχύουν για τις προσφορές και μάλιστα με την απαραίτητη διαφήμιση πληρωμένη. Ο κ. Κορκίδης αναρωτιέται αν η «Black Friday» στην Ελλάδα θα είναι αποδοτική σε μία εποχή βαθιάς καταναλωτικής ύφεσης. «Ίσως όχι, αλλά για κάποιους κλάδους, όπως τα ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά και τα είδη τεχνολογίας, απ’ όπου άλλωστε ξεκίνησε η ιδέα, ίσως βοηθήσει να αναπληρώσουν κάτι από το κακό δεκαήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Άλλωστε, σε πολλά είδη δεν υπάρχει φθινοπωρινή ή χειμερινή σεζόν, όπως συμβαίνει με τη μόδα και την εποχικότητα στην ένδυση και υπόδηση». Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ μιλώντας στη «N» υπενθύμισε ότι σύμφωνα με τον νόμο προσφορές μπορούν να γίνονται από 1 10 ημέρες και αυτές αφορούν το 50% των διαθέσιμων κωδικών. «Στην παρούσα φάση, πάντως, η καταφυγή σε διαδικασίες τύπου Black Friday δείχνουν ότι η περίοδος των προεκπτώσεων μαζί και της μιας Κυριακής με ανοιχτά μαγαζιά δεν έφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα στον τζίρο
Η κίνηση στα μαγαζιά
Καθηλωμένη σε χαμηλά επίπεδα παραμένει η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων καταναλωτών, σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK σχετικά με το καταναλωτικό διαθέσιμο εισόδημα στην Ευρώπη. Ειδικότερα με μέση αγοραστική δύναμη ή διαθέσιμο εισόδημα της τάξης των 9.313 ευρώ ανά κάτοικο, η Ελλάδα παραμένει στην 22η θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη. Αυτό είναι περίπου κατά ένα τρίτο χαμηλότερο του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Επίσης, η ονομαστική μείωση είναι 0,2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, όταν στην υπόλοιπη Ευρώπη καταγράφηκε άνοδος κατά 0,3% συνολικά. Συγκρίνοντας τις 14 ελληνικές περιφέρειες, οι κάτοικοι της Αττικής παρουσιάζουν την υψηλότερη μέση αγοραστική δύναμη. Με σχεδόν 10.800 κατά κεφαλήν αγοραστική δύναμη, έχουν 16% περισσότερο διαθέσιμο εισόδημα από τον μέσο όρο της χώρας, αλλά -παρ’ όλα αυτά παραμένουν πίσω κατά 21% από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Αυτό τους τοποθετεί περίπου στο ίδιο επίπεδο αγοραστικής δύναμης με τους κατοίκους της Πορτογαλίας (20ή στην Ευρώπη). Πιο κοντά στη μέση τιμή της χώρας εμφανίζεται η Κεντρική Μακεδονία με 9.244 ευρώ αγοραστική δύναμη ανά κάτοικο. Ιόνια νησιά, Βόρειο Αιγαίο, Ήπειρος, Πελοπόννησος, Θεσσαλία, Ανατολική Μακεδονία και Θράκη εμφανίζουν αγοραστική δύναμη ανά κάτοικο κάτω από τον μέσο όρο της χώρας και πολύ πιο κάτω από τον μέσο όρο της υπόλοιπης Ευρώπης. Το νησί της Κρήτης κατατάσσεται τελευταίο ανάμεσα στις 14 περιφέρειες, με 7,331 ευρώ κατά κεφαλήν αγοραστική δύναμη αυτό είναι 21% χαμηλότερο από τον μέσο όρο της χώρας και κατά προσέγγιση ίσο με το διαθέσιμο εισόδημα των κατοίκων της Τσεχίας (26η στην Ευρώπη). Αναφορικά με την υπόλοιπη Ευρώπη αύξηση κατά 0,3% παρουσιάζει σε ονομαστική αξία η κατά κεφαλήν αγοραστική δύναμη των Ευρωπαίων το 2016 συγκριτικά με το 2015. Η υψηλότερη μέση αγοραστική δύναμη παρατηρείται σε Λιχτενστάιν, Ελβετία και Λουξεμβούργο, ενώ στα χαμηλότερα επίπεδα εμφανίζονται η Λευκορωσία, η Μολδαβία και η Ουκρανία
Black Friday στις ΗΠΑ
Μεγάλες ουρές σχηματίστηκαν χθες έξω από πολυκαταστήματα των ΗΠΑ για τις παραδοσιακές προσφορές της Black Friday, της ημέρας κατά την οποία οι όμιλοι λιανικής, προσφέροντας τις υψηλότερες εκπτώσεις της χρονιάς, προσδοκούν ότι οι πωλήσεις τους θα είναι τόσο υψηλές ώστε να τους κρατήσουν στο «μαύρο», δηλαδή στην κερδοφορία. Οι καταναλωτές είχαν αρχίσει, ωστόσο, από μία ημέρα νωρίτερα τις αγορές διαδικτυακά, εκμεταλλευόμενοι τις online προσφορές της Ημέρας των Ευχαριστιών. Παρόμοιο ήταν το σκηνικό στη Βρετανία και άλλες ευρωπαϊκές, όπως και ασιατικές χώρες, στις οποίες έχει μεταφερθεί το… έθιμο αυτό. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η Adobe, αλλά και τις εκτιμήσεις για την εικόνα συνολικά της εορταστικής περιόδου, οι Αμερικανοί καταναλωτές θέλουν μάλλον να επιδοθούν σε «shopping therapy» ύστερα από μία μακρά και σκληρή προεκλογική εκστρατεία και ένα εκλογικό αποτέλεσμα που εξέπληξε πολλούς. Την Πέμπτη, παραμονή της επίσημης έναρξης της εορταστικής περιόδου, δαπάνησαν online 1,15 δισ. δολάρια, ποσό αυξημένο κατά 14% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή ημέρα. Η Εθνική Ομοσπονδία Λιανικού Εμπορίου (ΝRF) υπολογίζει ότι συνολικά το τετραήμερο που άρχισε χθες Παρασκευή και ολοκληρώνεται τη Δευτέρα με τη Cyber Monday να υπολογίζεται ότι περίπου 137,4 εκατομμύρια καταναλωτές στις ΗΠΑ θα πραγματοποιήσουν αγορές είτε από καταστήματα είτε διαδικτυακά. Το ποσό που θα δαπανήσει έκαστος αναμένεται να κινηθεί ελαφρώς υψηλότερα από τα περσινά επίπεδα. Το 2015 είχε διαμορφωθεί στα 299,60 δολάρια ποσό μειωμένο κατά 26% σε σχέση με το 2013. Συνολικά την εορταστική περίοδο, δηλαδή έως και τα τέλη Δεκεμβρίου, η NRF προβλέπει ότι οι συνολικές πωλήσεις λιανικής στις ΗΠΑ θα ανέλθουν στα 655,8 δισ. δολάρια, δηλαδή 3,6% υψηλότερα σε σχέση με πέρυσι. Εξ αυτών τα 117 δισ. δολάρια θα αντληθούν από online πωλήσεις, όπως εκτιμά η NFR. Το δίμηνο Νοεμβρίου Δεκεμβρίου είναι εξαιρετικά σημαντικό για τους ομίλους λιανικής, καθώς υπολογίζεται τους χαρίζει έως και το 40% των ετήσιων πωλήσεών τους. Στο αμερικανικό χρηματιστήριο οι επενδυτές φαίνεται να προβλέπουν ότι φέτος τα εμπορικά καταστήματα θα πετύχουν να αξιοποιήσουν στο έπακρο την εορταστική περίοδο, για αυτό και δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στις μετοχές τους το τελευταίο διάστημα. Ο κλάδος λιανικού εμπορίου έχει καταγράψει άνοδο 4,7% από την ημέρα των εκλογών (8η Νοεμβρίου), ενώ την ίδια περίοδο ο δείκτης S&P 500 έχει ενισχυθεί 3%. Εδώ και χρόνια τα μεγάλα πολυκαταστήματα δεν περιορίζουν τις εκπτώσεις στην ημέρα της Black Friday, αλλά τις επεκτείνουν για τουλάχιστον ένα τετραήμερο, ενώ αρκετά προσπαθούν να δελεάσουν με μεγάλες προσφορές τους καταναλωτές όλο το δίμηνο Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου
Η Μαύρη Παρασκευή στη Βρετανία
Στη Βρετανία οι καταναλωτές κυνηγούν φέτος αγοραστικές ευκαιρίες για έναν επιπλέον λόγο. Το 2017 αναμένονται ανατιμήσεις σε πολλά προϊόντα ξένων εταιρειών ως αποτέλεσμα του Brexit και της ραγδαίας υποτίμησης της στερλίνας. Οι εμπορικοί σύλλογοι της χώρας υπολογίζουν ότι μόνο τη χθεσινή ημέρα οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 2 δισ. στερλίνες (2,48 δισ. δολάρια ή 2,34 δισ. ευρώ), ενώ συνολικά το τετραήμερο έως και τη Cyber Monday προβλέπουν ότι θα υπερβούν τα 4 δισ. στερλίνες. Τα επίσημα στοιχεία για τον τζίρο της Black Friday και συνολικά του τετραημέρου αναμένεται να δοθούν στη δημοσιότητα την επόμενη εβδομάδα. Οι περισσότερες αλυσίδες καταστημάτων στους χώρους της ένδυσης, υπόδυσης, ηλεκτρονικών ειδών, βιβλίων και μουσικής, «γιορτάζουν» με προσφορές το τετραήμερο. Υπάρχουν, ωστόσο, και οι ηχηρές εξαιρέσεις μεγάλων ομίλων λιανικής, που αρνούνται να συμμετάσχουν. Μεταξύ αυτών στη Βρετανία ήταν οι Asda, Next και Ikea.
Πηγή: Ναυτεμπορική
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου